پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
در سالروز حمله به ناوگان آزادی غزه تاکید شد؛

سکوت رسانه‌ای غرب در برابر حمله به ناوگان آزادی غزه/ لزوم حفظ راهکار نظامی در مواجهه با رژیم صهیونیستی/ فلسطین مهمترین مسئله حقوق بشری جهان معاصر

سی و سومین نشست کبوتران مسجد دور دست با عنوان «غزه در حصار» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار ‎شد و در آن کارشناسان به بازخوانی وقایع حمله به ناوگان آزادی غزه در سال 2010 پرداختند.

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) سی و سومین نشست کبوتران مسجد دور دست با عنوان «غزه در حصار» عصر روز گذشته در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار ‎شد.

 

بر اساس این گزارش در این نشست که در سالگرد حمله ناوگان آزادی غزه برگزار شد، «مهدی شکیبایی» مدیرعامل خبرگزاری قدس و قائم مقام دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین پیرامون بازتاب رسانه ای ماجرای ماوی مرمره در ایران ، کشورهای عربی، اروپایی و امریکایی و «حسین شیخ الاسلام» مشاور وزیر امور خارجه پیرامون انتفاضه و محاصره غزه و همچنین «سید سرباز روح الله رضوی» مسئول امور بین الملل نهاد غیر دولتی امت واحده درباره  تاریخچه حرکت کاروان های اروپایی ، آسیایی و قاره ای برای شکست حصر غزه سخنرانی کردند.

 

 

در ابتدای این نشست «مهدی شکیبایی» مدیرعامل خبرگزاری قدس و قائم مقام دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین گفت: مدیریت افکار عمومی در پروتکل های سران صهیونیسم که از آن باید به عنوان مانیفست تاسیس و استمرار حیات اسرائیل یاد کرد، یک امر مهم و ضروری تلقی شده است. در این پروتکل ها تاکید شده که باید با تاسیس مراکز بزرگ  خبری، انحصار تولید و انتشار اخبار در اختیار صهیونیست ها باشد. تا مردم وقایع را آنگونه ببینند و بشنوند که مطلوب صهیونیست ها است و با این ابزار حتی مردم را در صورت لزوم به سمت و سویی که مطلوبشان است حرکت دهند. با توجه به اهمیت رسانه ها در مدیریت افکار عمومی است که صهیونیست ها رسانه های زیادی را در سراسر جهان تاسیس کرده اند. این رسانه ها پس از تاسیس اسرائیل همواره در حمایت از رژیم صهیونیستی رفتار کرده اند و علی رغم ارتکاب صهیونیست ها به جنایات وسیع و آشکار علیه ملت مظلوم فلسطین و ملل منطقه، این جنایات را توجیه کرده و این رژیم را رژیمی مظلوم معرفی کرده که در میان دریایی از دشمنان تلاش دارد خود را حفظ کند و بگونه ای که همواره در حال دفاع از خود است .

 

مدیرعامل خبرگزاری قدس در ادامه افزود: از سوی دیگر فلسطینیان و جوامعی که در معرض تهاجمات و تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی قرار دارند، از سوی این رسانه ها متجاوز و تروریست معرفی می شوند که باید با آنها به شدید ترین وجه برخورد شود. این رفتار ثابت را تا زمانی که رسانه ها در انحصار صهیونیسم بین الملل بود می توان مشاهده کرد. تنها از زمانی که رسانه های مستقل گام به میدان نهادند و توانستند این انحصار رسانه ای را تا حدودی محدود سازند، افکار عمومی نگاهشان به مسئله فلسطین و اسرائیل خصوصا در غرب به سمت تغییر حرکت کرده است.

 

 

قائم مقام دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در ادامه بیان داشت: تا قبل از جنگ سال 2008 افکار عمومی غرب، اسرائیل را قربانی نژاد پرستی و نسل کشی می دانست اما جنگ 22 روزه که در جلوی دوربین های تلویزیونی انجام گرفت و جنایات فجیع صهیونیست ها علیه غیرنظامیان غزه و خصوصا کودکان و زنان به تصویر کشیده شد؛ افکار عمومی غرب احساس کرد که در همه این سالها فریب خورده است و اسرائیل بیش از آنکه قربانی نژادپرستی و نسل کشی باشد، خود یک رژیم نژادپرست است و بر اساس این نگاه نژادپرستانه به یک تصفیه نسلی در فلسطین دست زده است. علت این مسئله هم عملکرد رسانه های مستقل بود که اخبار جنگ را لحظه به لحظه منتشر می کردند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: در 31 ماه می سال 2010  خبر حادثه ای منتشر شد که جهان را تکان داد. کماندوهای نیروی دریایی رژیم صهیونیستی به یک کاروان دریایی که فعالان صلح طلب کالاهای امدادی را برای مردم در محاصره 5 ساله غزه حمل می کردند، حمله کرده و تعداد زیادی را کشته و مجروح و بازماندگان را هم بازداشت کردند. این یک خبر مهم بود. حمله یک ارتش به گروه فعال صلح طلب که از  37 کشور جهان کنار هم گرد آمده و از قبل هم رسما اهداف صلح طلبانه و خیر خواهانه و غیر نظامی بودن این اقدام و نوع کالاهایی را که با خود حمل می کردند(پزشکی، دارویی، غذایی، لوازم التحریر و...) اعلام کرده بودند و تعداد زیادی خبرنگار هم همراه آنها بودند، خبر ساده ای نبود که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. خصوصا که در میان این افراد نمایندگان پارلمانی و شخصیت های سیاسی هم حضور داشتند. اما رسانه های غربی که در انحصار شبکه رسانه ای صهیونیستی قرار دارند؛ رفتار ثابت و همیشگی خود را پی گرفتند. مثلا شبکه های انگلیسی  و در راس آن ها بی بی سی در آغاز تنها با خبر کوتاهی از این حادثه، خیلی ساده از کنار آن گذشتند. جریان رسانه های غربی تقریبا ساکت بودند و بعضا مانند سی ان آن نیز تنها با انتشار خبر کوتاهی از این حاثه عبور کردند. برخورد ابتدایی اکثر رسانه های غربی با این حادثه یکسان بود.

 

 

مدیرعامل خبرگزاری قدس در ادامه گفت: اما با انعکاس وسیع ابعاد این جنایت توسط رسانه های مستقل، رسانه های غربی خود را ناگزیر از پرداختن بیشتر به موضوع می یابند. فیلم و خبر این حمله در همان ساعات اولیه از طریق شبکه های اجتماعی منتشر شده بود و رسانه های مستقلی مانند العالم و پرس تی وی ایران هم در سطح وسیع این فیلم ها و اخبار منتشر کرده بودند. از این روی رسانه های غربی خود را ناگریز از توجه به آن یافتند اما نوعی مدیریت در انتشار اخبار را به کار گرفتند تا کمترین آسیب ممکن را برای رژیم صهیونیستی داشته باشد. مثلا اسکای نیوز و بی بی سی با خبرهایی که خبر سازانشان از منطقه ارسال می کردند ، سعی در توجیه این جنایت و تبرعه کردن رژیم صهیونیستی داشتند. در این خبر های ثانویه در صدد القای این نکته به مخاطبان بودند که چون رژیم صهیونیستی در شرایط جنگی قرار دارد بنابر این این حق طبیعی اسرائیل است که از خود با هر اقدامی دفاع کند و این حمله در واقع  دفاع اسرائیل از خود بوده است. منبع اصلی خبر این رسانه ها مسئولین صهیونیستی بودند مثلا سی ان ان سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی را منتشر کرد که گفت؛ این افراد صلح طلب نبودند و کماندوهای اسرائیلی برای دفاع از خود در مقابل حملات با چوب و چاقو ساکنان کشتی ناچار به تیراندازی شده اند. همچنین با انتشار اخبار دروغ سعی در توجیه عملکرد اسرائیل داشتند. این رسانه می گفتند که جریان حماس که در غزه مستقر است در صدد نابودی اسرائیل است و اسرائیل هم از ترس غزه و در دفاع از خود غزه را در محاصره قرار داده است و این کاروان نیز قصد داشته که موشک و سلاح را در پوشش کمک های انسان دوستانه به غزه برساند. فرانس 24 این حادثه را به درگیری میان دو گروه تنزل داد.
 

قائم مقام دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در ادامه تاکید داشت: در مرحله بعد رسانه های غربی تلاش کردند ماهیت این اقدام فعالان صلح را زیر سوال ببرند. بی بی سی  این اقدام کاروان آزادی را یک اقدام تبلیغاتی مبتذل معرفی کرد که هدفشان در واقع نه کمک به اهالی غزه بلکه تخریب چهره دموکراتیک اسرائیل در نزد افکار عمومی است. در مرحله بعدی این رسانه ها که خود را در برابر موج رو به فزاینده اعتراضات مردمی در جهان می دیدند؛ به نوعی همراهی با افکار عمومی در شماتت از اسرائیل است آن هم از زبان برخی شخصیت های سیاسی غرب. مثلا روزنامه های ایتالیایی ضمن انتشار اعتراضات مردم شهرهای مختلف این کشور  بیشتر به حواشی این اعتراضات مثلا پوشیدن لباس پرچم فلسطین و غیره پرداختند و یا روزنامه های آلمانی اعتراض وزیر خارجه این کشور را منتشر کردند مبنی بر این که این اقدام اسرائیل به گونه ای است که ما کشورهای دوست و حامی اسرائیل نیز نمی توانیم آن را توجیه کنیم  و برای آرام سازی افکار عمومی آلمان اعلام کرد که طی گفتگو با لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی  و ارسال نامه خواستار حفاظت از جان و آزادی هر چه سریعتر شهروندان آلمانی حاضر در کاروان شده است که دو نفرشان نیز از نمایندگان پارلمان آلمان بودند.

 

وی همچنین افزود: بنابر این این رسانه ها از طریق مدیریت انتشار این خبر به گونه ای اسرائیل را از پیامد های منفی این اقدام جنایتکارانه و خلاف مقررات بین المللی حفظ کردند. هیچ یک از این رسانه ها به این موضوع نپرداختند که این محاصره ظالمانه بوده است و این کاروان برای توجه دادن جهانیان به ظلم عظیم برآمده از رفتار نژاد پرستانه رژیم صهیونیستی به سمت غزه حرکت کرده است و اینکه کالای آن چرا لوازم پزشکی و دارو و غذا است؟ هیچ یک اشاره نکردند که غزه حتی بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد یک منطقه اشغال شده است و محاصره آن غیر قانونی و خلاف موازین بین المللی و حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه است. هیچ یک به این موضوع توجه نکردند که این کاروان در آب های بین المللی در 50 مایلی سواحل غزه و آن هم در نیمه شب که افراد کشتی در خواب بودند مورد حمله  دزدان دریایی ارتش صهیونیستی قرار گرفتند!

 

 

شکیبایی در ادامه تاکید کرد: بر خلاف رسانه های صهیونیستی رسانه های مستقل و شبکه های مجازی در این حادثه بسیار خوب عمل کردند. همانطور که گفته شد؛ فیلم و خبر این حادثه ابتدا توسط شبکه های مجازی منتشر شد و این نشان می دهد که شبکه های مجازی یک فرصت بزرگ در مقابله با انحصار رسان های صهیونیست ها محسوب می شوند و باید به این فرصت بزرگ آن گونه که لازم است توجه شود. در مرحله بعد نقش شبکه های مستقل بسیار مهم است. شبکه های مستقلی همانند شبکه های رادیو تلویزیونی مستقل جهان اسلام، شبکه العالم و پرس تی وی وغیره با انتشار گسترده فیلم و خبر اولیه این حادثه تلخ و نیز با توجه به نوع هدف گذاری رسانه های صهیونیستی در مدیریت خبری این اتفاق، به مقابله با آنها برخواستند و زوایای مغفول نگاه داشته این حادثه را آشکار ساختند. به گونه ای که در اکثر کشورهای جهان اقدامات اعتراضی علیه اسرائیل  و در حمایت از فلسطینیان رو به گسترش گذاشت و همانطور که گفته شد آن ها هم تلاش کردند تا از پیامدهای آن برای اسرائیل بکاهند مانند پرداختن به حواشی اعتراضات و یا اقدام وزیر خارجه آلمان در درخواست آزادی هر چه سریعتر شهروندان آلمانی، با توجه به عملکرد مثبت رسانه های مستقل بود که عبدالستار العیار نویسنده عرب از کشور تونس در توئتی که منتشر کرد، رسانه های جهان و حتی رسانه های دولتی عرب را به باد انتقاد گرفت و نوشت تنها برخی شبکه های عرب زبان قهرمان مانند شبکه العالم با جدیدت تمام این حادثه را پوشش دادند و افکار عمومی را آگاه کردند.

 

مدیرعامل خبرگزاری قدس در پایان سخنان خود گفت: به نظر می رسد حادثه کشتی مرمره نشان داد که جهان اسلام اگر می خواهد از سلطه خارجی ها و افکاری که در صدد است آنها را به عصر جاهلیت بازگرداند، باید به گسترش رسانه های مستقل توجه ویژه ای داشته باشد. در حال حاضر شرایط در منطقه به دلیل پدیده تروریستی – تکفیری یک شرایط سیال است و حضور موثر در این شرایط سیال در کنار ضرورت برخورد سخت با تفکر انحرانی تکفیر، توجه به مدیریت درست افکار عمومی با گسترش کمی و کیفی رسانه های مستقل یک ضرورت است.

 

 

در ادامه این نشست «سید سرباز روح الله رضوی» مسئول امور بین الملل نهاد غیر دولتی امت واحده در نگاهی به اقدمات جریانات مردمی برای شکستن محاصره نوار غزه گفت: تلاش هایی برای شکستن محاصره از طریق مرز دریایی؛ دریای مدیترانه و سواحل غزه Freedom Flotillas یا ناوگان های آزادی و شکستن محاصره از طریق مرز زمینی؛ مرز زمینی رفح با مصر Land Convoys یا کاروان های زمینی صورت گرفته است.

 

وی در ادامه در خصوص حرکت ناوگان های آزادی گفت: اولین ناوگان 23 آگوست 2008 شامل 2 کشتی در کنار سواحل غزه پهلو گرفت. سازمانده گان حرکت: Free Gaza Movement و International Solidarity Movement بودند.

 

مسئول امور بین الملل نهاد غیر دولتی امت واحده در خصوص دیگر ناوگان های Free Gaza Movement بیان داشت: پنج ناوگان موفق تا پیش از آغاز جنگ 2008  حرکت کردند که سه ناوگان متوقف و بازداشت شدند. اول 29 دسامبر سال 2008 (تنها دو روز پس از آغاز جنگ)، دوم در 3 فوریه سال 2009 توقف مجدد ناوگان مشترک بین این حرکت و کمیته ملی فلسطینیان علیه محاصره نوار غزه در لبنان و سوم در ژوئن سال 2009 توقف ناوگان Spirit of Humanity توسط رژیم صهیونیستی و انتقال به بندر اشدود شدند.

 

 

رضوی همچنین در ادامه با اشاره به راه اندازی ناوگان های آزادی 2 و 3 تاکید کرد: تلاش برای راه اندازی ناوگان آزادی 2 در جولای 2011 توسط ائتلاف ناوگان های آزادی و عدم موفیت در براه اندازی صورت گرفت و راه اندازی ناوگان آزادی 3 در 10 می سال 2015 از کشور سوئد که در 29 ژوئن سال 2015 توسط نیروی دریایی اسراییل متوقف و به بندر اشدود منتقل شد.

 

وی ادامه داد: حرکت نخستین کاروان زمینی امداد رسانی به نوار غزه از انگلیس در فوریه 2009 و رسیدن به نوار غزه در تاریخ 9 مارس 2009 بود که شامل 110 وسیله نقلیه که از طریق اروپا به ترکیه و سوریه و اردن و مصر و در نهایت مرز رفح وارد نوار غزه شدند.

 

مسئول امور بین الملل نهاد غیر دولتی امت واحده همچنین با اشاره به حرکت کاروان های زمینی دوم و سوم به سمت غزه تاکید کرد: در جولای 2009 جمعی از فعالین آمریکایی تلاش کردند برای بار دوم از طریق مرز زمینی وارد نوار غزه شدند که موفق نشدند. همچنین کاروان زمینی سوم را مجددا Viva Palestina سازماندهی کرد و تلاش داشتند در سالگرد جنگ فرقان وارد نوار غزه بشوند که بدلیل کارشکنی در نهایت 7 ژانویه 2010 وارد نوار غزه شدند.

 

رضوی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ 1389/3/13 گفت: رهبری فرمودند فلسطین، دیگر نه مسئله ای عربی و حتی نه فقط مسئله ایی اسلامی، بلکه مهمترین مسئله حقوق بشری جهان معاصر است. 

 

وی ادامه داد: کاروان زمینی دیگری با نام مسیر امید در 10 اکتبر 2010 از انگلیس حرکت خود را شروع کرد. برخی از اعضای کشتی ماوی مرمره و ناوگان های آزادی در آن بودند مسیر حرکت این کاروان از فرانسه به اسپانیا و بعد مراکش و الجزایر و تونس و در نهایت لیبی بود اما این کاروان نیز از ادامه مسیر متوقف ماند.

 

رضوی با اشاره به حرکت کاروان زمینی آسیایی به سمت غزه بیان داشت: حرکت کاروان آسیایی در دسامبر 2010 و از شهر دهلی نو اتفاق افتاد. تحت تاثیر شرایط بعد از حمله اسراییل به ماوی مرمره و با حضور 15 کشور آسیایی و ده ها تشکل مردم نهاد بود.

 

 

در ادامه این نشست «حسین شیخ الاسلام» مشاور وزیر امورخارجه گفت: این حادثه کشتی مرمره به نظر من یکی از آن نکاتی است که پرداختن به آن در شکستن توطئه صهیونیستی که آقای اربکان به آن معتقد بود موثر است. اربکان معتقد بود که سران ترکیه فریب اسرائیلی ها را خوردند. آنها انگوری بودندکه قرار بود سرکه شوند اما شراب شدند. این شخصیت ها در ترکیه از مواضع حمایت خود از مسئله فلسطین استفاده کردند تا از نردبان قدرت بالا روند.

 

مشاور وزیر امور خارجه ادامه داد: باید جنایتی که صهیونیست ها بر علیه صلح طلبان کشتی مرمره مرتکب شدند برای ملت ترکیه زنده نگه داشته شود چون یکی از ملت هایی که در کنار ملت ایران معتقد هستند که باید رژیم صهیونیستی از بین برود ملت ترکیه است. بی شک پایان دهنده معضل صهیونیسم و برچیده شدن رژیم اشغالگر قدس از منطقه خاورمیانه امواج خروشان مردمی است. راهکار نظامی باید حفظ شود تا این رژیم دچار توهم نشود اما همگان باید بدانند آنچیزی که به عمر این رژیم پایان خواهد داد خواست و صفوف در هم فشرده مردمی است.

 

 

وی همچنین افزود: هر حرکت اجتماعی از سه مولفه اصلی؛ حضور مردم، مکتب (ایدئولوژی)، رهبری برخوردار است. حضور مردم به معنای یک حرکت همه جانبه است. مولفه مکتب که همانا اسلام ناب محمدی عاشورایی، مبارز و مردم سالار است. کیفیت رهبری حضرت امام (ره) از این سه مولف برخوردار بود. اگر این سه مولفه در هر حرکت اجتماعی به خوبی سازماندهی شود بی شک به نتیجه خواهد رسید. در مسئله فلسطین هم ما باید بتوانیم راهکار حضور گسترده مردمی را داشته باشیم و افکار عمومی را در صحنه نگه داریم.

 

 

شیخ الاسلام در ادامه تاکید کرد: ایستادگی مردم غزه در برابر اشغالگران صهیونیست بی شک اصطلاحا یکی از میوه های انتفاضه بوده است. اما معضلی که از ابتدا تاکنون گریبانگیر مسئله فلسطین بوده است فقدان رهبری واحد و توانمند بوده است. اختلاف در رهبری سبب عدم توفیق مسئله فلسطین شده است.

 

مشاور وزیر امورخارجه در پایان بیان داشت: ما باید مردم را به صورت جدی در صحنه نگه داریم، ایدئولوژی را سیقل دهیم و کمک کنیم تا رهبری شایسته ای زمام امور را در دست گیرد.

 

 

 

گزارش تصویری مرتبط با این نشست را در اینجا ببینید.

 

انتهای پیام/ م.ش /22




مطالب مرتبط

نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.