پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

بررسی پیامدهای تحریم اسرائیل

اقدامات جنبش تحریم هر روز در حال گسترش است و مسئولین رژیم صهیونیستی هم نگرانی خود را از فعالیت های این جنبش بارها ابراز داشته اند و اقداماتی را در برای مهار و محدود سازی فعالیت این جنبش انجام داده اند.

خبرگزاری قدس (قدسنا) - گروه تحلیل و تفسیر: جنبش بین المللی تحریم اسرائیل( Boycott, Divestment, Sanctions) در نهم جولای سال 2005 میلادی اعلام موجودیت کرد. در بیانیه تاسیسی این جنبش که 171 موسسه غیر دولتی فلسطینی آن را امضاء کرده اند؛ بر مبارزه با آپارتاید رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان تاکید شده است. این مبارزه مسلحانه نبوده بلکه در چارچوب حرکت های مدنی پیگیری می شود. عمده موسسات فلسطینی عضو این جنبش از موسسات وابسته به ساف و خودگردانی فلسطین هستند که قرارداد اسلو را امضاء کرده و موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته اند.
 

این جنبش توانسته توجه اقشار مختلف را در کشورهای جهان به خود جلب کند و در حال حاضر بالغ بر 370 موسسه غیر دولتی عضو این جنبش هستند. در بیانیه تاسیسی جنبش بی دی اس، برماهیت لیبرال آن تاکید شده است که از فشار بر رژیم صهیونیستی و به انزوا کشاندن آن سه هدف اصلی را دنبال می کند:

 

- پایان محاصره سرزمین های اشغالی 1967 و بر چیدن دیوار نژادپرستانه

 

- به رسمیت شناختن حقوق فلسطینی ها به عنوان شهروندان رژیم صهیونیستی


- احترام به حق بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل متحد
 

جنبش تحریم در آغاز صرفا با هدف کاهش سرمایه گذاری خارجی در رژیم صهیونیستی فعال شد اما به مرور دامنه تحریم ها در ابعاد علمی و فرهنگی نیز گسترش یافت:
 

الف :در ابعاد اقتصادی جنبش تحریم موجب شده است:
 

- رژیم صهیونیستی با کاهش سرمایه گذاری های خارجی روبرو شود.
 

- بسیاری از محصولات تولیدی رژیم صهیونیستی بازارهای خود را از دست داده اند.
 

- با توجه به اینکه اتحادیه اروپا بر اساس قطعنامه های سازمان ملل سرزمین های 1967 را اشغالی می داند هرگونه فعالیت تولیدی ها و شرکت ها و بانک ها را در این منطقه غیر قانونی دانسته و مشمول تحریم کرده است. از این روی فعالیت اقتصادی در این منطقه ریسک بالایی دارد. کارخانه ها و موسسات ناچار به جابجایی شده اند که هزینه آن بسیار بالا است.


- تحریم برخی بانک ها مانند بانک هاپوعلیم که بزرگترین بانک اسرائیل است از سوی بانک دانسکه دانمارک و یا توقف همکاری دولت نروژ با دو کمپانی سرمایه گذاری افریقا- اسرائیل و کمپانی دانیاسبس اسرائیل
 

ب: در ابعاد فرهنگی:

 

- بسیاری از هنرمندان مطرح جهانی به این جنبش پیوسته اند.

 

- آثار و تولیدات هنری رژیم صهیونیستی از سوی افکار عمومی جهان مورد تحریم قرار گرفته اند.
 

- تحریم هنرمندان صهیونیستی هم در حال گسترش است.

 

ج: در ابعاد علمی:
 

- تحریم دانشگاه های رژیم صهیونیستی از سوی دانشگاه های جهان (برای نمونه دو دانشگاه دی پول و وسترن شمالی امریکا رسما اعلام کرده اند که همکاری های علمی خود با دانشگاه های اسرائیلی را متوقف کرده اند.)

پیوستن اتحادیه دانشجویان انگلیس به جنبش تحریم.
 

- پیوستن اتحادیه دانشجویی 300 هزار نفری ایالت اونتاریا
 

اقدامات جنبش تحریم هر روز در حال گسترش است و مسئولین رژیم صهیونیستی هم نگرانی خود را از فعالیت های این جنبش بارها ابراز داشته اند و اقداماتی را در برای مهار و محدود سازی فعالیت این جنبش انجام داده اند. از جمله تصویب دو بودجه 100 و 40 میلیون دلاری برای خنثی سازی تبلیغات این جنبش در سطح بین المللی. تصویب قوانین سختگیرانه علیه کسانی که  خواستار  تحریم اسرائیل هستند. درخواست از برخی دول حامی اسرائیل؛ خصوصا امریکا تا در محدود سازی فعالیت تحریم علیه این رژیم در امریکا و در جهان، آن را یاری کند.

 

از بیانیه تاسیسی این جنبش آشکارا دریافت می شود که جنبش تحریم اسرائیل راهکار یک دولتی را دنبال می کند. دولتی سکولار که در آن فلسطینیان به عنوان شهروند رژیم صهیونیستی بدون هرگونه تبعیض مطرح هستند. بنابر این راهکار دولت جایگزین رژیم صهیونیستی و یا راهکار دو دولتی و یا راهکار یک دولت یهودی را قبول ندارد. بر این اساس باوری به مقاومت مسلحانه ندارند. زیرا محور مقاومت بر اساس آزاد سازی فلسطین از اشغال استوار است که به معنی حذف واحد سیاسی اسرائیل است. بر همین اساس برخی از کارشناسان بر این باورند که فعال شدن جنبش تحریم موجب کاهش اقبال به مقاومت مشروع فلسطینیان در افکار عمومی خواهد شد. زیرا افکار عمومی به این سمت منتقل خواهند شد که ضمن حمایت از برخی از آرمان های فلسطین، اقدامات مسلحانه را تقبیح و تروریستی خواهند شناخت. بنابر این آرمان آزاد سازی کل فلسطین که محور مقاومت آن را دنبال می کند، مشروعیت خود را در نزد افکار عمومی از دست خواهد داد. حتی برخی دیگر از کارشناسان با توجه به اینکه رهبران این جنبش مانند عَمَر برغوثی که علی رغم تصویب قوانینی سخت که افراد و موسساتی که تحریم اسرائیل را خواستار هستند مجرم تلقی می کند در دانشگاه تل آویو تدریس می کند و هیچگونه فشاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه وی مشاهده نمی شود؛ نگاه خوشبینانه ای به این جنبش نداشته و آن را حرکتی تعریف شده از سوی رژیم صهیونیستی می دانند که بیش از آنکه مصالح ملت فلسطین را دنبال کند، مصالح رژیم صهیونیستی را پیگیری می کند.

انتهای پیام/22/


| شناسه مطلب: 300163







نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.