پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

4 علت اصلی مانع تراشی ابومازن در روند آشتی ملی فلسطین

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از الرساله نت، جنبش فتح طی سالهای اخیر به طور جدی در موضوع آشتی با جنبش حماس جدیت نداشته است و همواره تلاش داشته از این مسئله برای تحقق اهداف دیگر خود استفاده کند.

ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان نیز بیش از همه تلاش دارد از این رهگذر منافع شخصی خود را محقق کند. در همین رابطه اخیرا جنبش فتح از توافقات قبلی خود با حماس در زمینه حل مشکل حقوق کارمندان غزه، آغاز به کار مجلس قانونگذاری و پیگیری سند وفاق ملی عقب کشید تا جایی که باعث شد حماس از شکست دیدار سوم با هیئت فتح در دوحه خبر دهد و پایتخت قطر را به مقصد غزه ترک کند.

بنابر گزارش الرساله، چهار عامل اصلی مانع دست یابی به توافق آشتی ملی میان فتح و حماس شد که همگی آنها از سوی ابومازن ایجاد شده است:

نخست  اینکه؛ اجرای توافق آشتی ملی به معنای آغاز فرآیند تشکیل دولت وحدت ملی با حضور همه گروههای فلسطینی است که نسبت مشارکت گروههای فلسطینی در تصمیمات سیاسی را بالا می‎برد و به طور حتم موانعی را برای ادامه اجرای همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان با ارتش اسرائیل ایجاد خواهد کرد.

دوم  اینکه؛ اجرای توافق آشتی ملی باعث اجرای سیاست‎هایی نظیر فعالیت مجدد سازمان آزادیبخش، مجلس ملی و مجلس قانونگذاری فلسطین خواهد شد که از یکه تازی ابومازن در عرصه سیاسی کاسته و تکروی وی در عرصه مذاکرات سازش را از بین خواهد برد.

سوم  اینکه؛ اجرای توافق آشتی ملی در شرایط فعلی باعث تقویت انتفاضه قدس خواهد شد و این در شرایطی است که ابومازن و سرویس‎های امنیتی تحت امر تشکیلات خودگردان طی ماههای اخیر از هیچ اقدامی برای توقف انتفاضه و بستن دستان مقاومت فروگذار نکرده‎اند.

چهارم  اینکه؛ اجرای توافق آشتی ملی، وضعیت چند قطبی در داخل جنبش فتح که موردنظر ابومازن است را پایان خواهد داد. رئیس تشکیلات خودگردان همواره طی سالهای اخیر از این وضعیت برای کنار زدن رقبای سیاسی خود درون جنبش فتح از جمله "محمد دحلان" بهره برده است.

در پایان می‎توان گفت ابومازن اجرای توافقات آشتی ملی را که از 10 سال پیش در عرصه فلسطین راکد مانده و باعث تشدید اختلافات میان گروههای فلسطینی شده است را به معنای مرگ سیاسی خود می‎داند.

تمام/م.ت/28


| شناسه مطلب: 216563







فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.