شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

روایت وقیحانه اسرائیل از مهاجرت اجباری فلسطینی‎ها

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی  با اشاره به تاریخ اشغال فلسطین از سوی صهیونیست‎ها به این مسئله پرداخته که تل آویو از آغازین سالهای غصب این سرزمین تاکنون از این راهبرد وقیحانه خود دست برنداشته است.

در این گزارش آمده است: در شرایط کنونی و با انتشار اسناد و مدارک گوناگون تاریخی کسی نمی‎تواند نقش جنبش‎های صهیونیستی در مهاجرت اجباری فلسطینی‏‎ها از سرزمین خود را انکار کند. در این فقط کافی است اشاره‎ای به فاجعه قتل عام دیر یاسین داشته باشیم که گروههای صهیونیستی پنج هفته قبل از تاسیس اسرائیل (14 مه 1948) آنرا به وحشیانه ترین شکل ممکن رقم زدند.

این فاجعه نقش اساسی را در مهاجرت اجباری فلسطینی‎ها از روستاها و شهرهای محل زندگی‎شان داشت تا در نهایت مقدمات لازم برای تاسیس اسرائیل فراهم شود. البته سران صهیونیست در راستای ایجاد وجهه مطبوع از رژیم تازه تاسیس خود همواره این روایات تاریخی غیر قابل کتمان را تحریف کرده‎اند.

 آنان همواره تلاش داشتند که این مسئله را به جامعه جهانی تحمیل کنند که خود فلسطینی‎ها در اثر شرایط موجود در منطقه و دیگر کشورهای عربی تصمیم به مهاجرت اختیاری گرفتند، پس در نتیجه حقی برای بازگشت به سرزمین خود ندارند. صهیونیست‎ها در این باره دست به خلق روایاتی و داستان‎های خیالی متعددی و البته مضحکی کردند که یکی از مضحک ترین آنها درخواست سازمان صهیونیستی نظامی هاگانا* از مردم فلسطین در سال 1948 برای عدم مهاجرت و باقی ماندن در محل زندگی شان بوده است.

در واقع سازنده اصلی این قصه‎ها و روایت ‏‎های وقیحانه در درجه نخست دیوید بن گوریون* بود که به این درک رسیده بود که می‎تواند با خلق مسائل دور از واقعیت مقدمات تاسیس اسرائیل و جلب حمایت یهودیان را از خود پیدا کند. البته خلق روایات مذکور علاوه بر کمک به تاسیس اسرائیل در نهایت باعث شکل گیری راهبردی شد که تاکنون اسرائیل از آن استفاده کرده تا با توطئه علیه آوارگان فلسطینی آنان را صاحب هیچ حقی برای بازگشت نداند.


* هاگانا یک سازمان شبه‌نظامی وفادار به ایدئولوژی صهیونیسم بود که در  سال ۱۹۲۰ در فلسطین تحت قیومیت انگلستان، به جای سازمان هاشومیر تشکیل شد. این سازمان بتدریج به شاخه نظامی غیررسمی آژانس یهود تبدیل شد و علیه اعراب فلسطینی و حتی حکومت بریتانیا وارد مبارزه مسلحانه شد.

* دیوید بن گوریون رئیس کمیته اجرایی آژانس یهود و رهبری اقدامات سیاسی نظامی صهیونیست‌ها در فلسطین زیر قیومیت انگلستان را با هدف تاسیس اسرائیل را به عهده گرفت. وی همچنین با گروه‌های شبه نظامی اشترن و ارگون و با سازمان هاگانا همکاری می‌کرد.

تمام/م.ت/28


| شناسه مطلب: 215542







فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.