پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

بیم و امیدهای نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول

خبرگزاری قدس (قدسنا)؛ گروه تحلیل و تفسیر

آنچه این پرسش را مهم و ضروری می سازد این است که هر چند این سازمان اکنون کارکردهای مختلفی پیدا کرده و همانند سازمان ملل در حوزه ها وزمینه های مختلف فعالیت دارد اما نباید این واقعیت را فراموش کرد که هدف اصلی از تاسیس این سازمان همانند اتحادیه عرب مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی درفلسطین و کمک به رهایی قدس شریف از زیر اشغال و چنگال صهیونیست ها و مقابله با تلاش های این رژیم برای تغییر بافت اسلامی این مکان مقدس به عنوان اولین قبله مسلمانان بوده است. با توجه به اینکه این رژیم از همان ابتدا در پی انحراف سازمان همکاری اسلامی ( سازمان کنفرانس اسلامی سابق ) و اتحادیه عرب از وظایف و مسئولیت های تعریف شده خود در قبال فلسطین بوده است لذا به هر میزان که درباره این هدف کم کاری شود و یا اولویت های دیگری بر این سازمان و نشست های آن تحمیل شود به گونه ایی که آن را از مسیر واقعی خود خارج سازد در این صورت خدمت بزرگی برای این رژیم و ظلم مضاعفی در حق مردم فلسطین خواهد بود .

بر این اساس یکی از معیارها و شاخص های که می تواند برای موفقیت این نشست مورد ملاک و ارزیابی قرار گیرد این است که تا چه اندازه دستور کار و مباحث درونی اجلاس و از همه مهمتر بیانیه پایانی آن در راستای مسائل فلسطین خواهد بود که متاسفانه در سال های اخیر تحت الشعاع بحران های حاشیه ای در منطقه قرار گرفته است . همین مسئله از دیگر شاخص های است که به روشنی رد پای اسرائیل را در ایجاد و تداوم این بحران ها نشان می دهد .

هر چند امید می رود به برکت حضور فعال جمهوری اسلامی ایران و حمایت دیگر اعضاء ، نشست استانبول در مسیر اهداف واقعی خود حرکت کند اما در چند روز گذشته بروز یکسری از رخدادها تردیدها و در عین حال نگرانی هایی را در این زمینه ایجاد کرده است. از جمله اینکه در آستانه برگزاری این نشست مقامات ترکیه از به نتیجه رسیدن تلاش های خود برای عادی سازی روابط با اسرائیل خبر دادند آنهم در شرایطی که اقدامات این رژیم علیه فلسطینی ها نه تنها کم نشده بلکه به طور روزافزون ادامه و گسترش یافته است و این رژیم حتی از اجرای درخواست متحدان غربی خود مبنی بر تشکیل دولت محدود فلسطینی سرباز می زند ضمن اینکه محاصره غزه نیز برای چندمین سال متوالی ادامه دارد.

نکته قابل تامل و نگران کننده دیگر در این زمینه تلاش های گسترده عربستان برای تغییر اولویت های سازمان همکاری و نشست استانبول از مسائل فلسطین به سمت طرح مسائلی است که اسرائیل از سالها پیش در انتظار آن بوده و می خواسته به حامیان واقعی مردم فلسطین و در راس آن حزب الله برچسب تروریستی بزند و از این طریق با ایجاد چالش برای این گروه با خیالی اسوده پروژه یکسره سازی را در فلسطین به پیش ببرد .

از این دید عربستان به عامل و سخنگوی اسرائیل در سازمان همکاری اسلامی تبدیل شده است وآب به آسیاب این رژیم می ریزد لذا اگر عربستان بتواند دستور کار خود را بر این نشست بخصوص بر بیانیه پایانی آن در خصوص زدن برچسب تروریست به حزب الله تحمیل کند در این صورت شکست بزرگی برای این نشست و سازمان همکاری اسلامی خواهد بود اما اگر این نشست به فرصتی برای جبران کم کاری ها و مماشات طلبی های کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی در سال ها ی اخیر تبدیل شود در این صورت نقطه امیدی جدیدی برای فلسطینی ها و


| شناسه مطلب: 214480







فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.