چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

بررسی نقش و تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر شکل گیری و تقویت جریان مقاومت در منطقه و فلسطین در گفتگو قدسنا با شخصیتهای فلسطینی و اندیشمندان غربی

خبرگزاری قدس (قدسنا) : با گذشت سی و هفت سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) هر سال که می گذرد، دشمنان ایران و جهان اسلام بیش از پیش به پیامدهای این انقلاب شکوهمند اسلامی پی می برند و در می یابند که در مقابله با این انقلاب عاجز تر می شوند و گستره انقلاب اسلامی در سطح جهان بیشتر و بیشتر می شود و این زمینه در جنبشهای اسلامی و مقاومت منطقه بیشتر نمود پیدا می کند. بی شک پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیر بسزایی در شکل گیری گروههای مقاومت فلسطین و مبارزه ملت فلسطین با اشغاگران صهیونیست داشته است. انقلاب اسلامی تأثیر عمیقی بر ملت مسلمان فلسطین در زمینه بازگشت به آموزه های دین، الگو قرار دادن نظام اسلامی توسط مبارزان فلسطینی و شکل گیری گروههای جهادی همچون حماس و جهاد اسلامی به جای گذاشته است که انتفاضه جدید که هم اکنون شاهد سومین انتفاضه عمومی فلسطینی ها هستیم، محصول محوری تأثیرپذیری مبارزات ملت فلسطین از انقلاب اسلامی ایران است.

در همین رابطه خبرنگاران خبرگزاری قدس (قدسنا) به مناسبت سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در خصوص آثار و پیامدهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر مسایل منطقه بویژه فلسطین اقدام به گرفتن مصاحبه های اختصاصی با اندیشمندان و متفکران سیاسی و فرهنگی جهان و کارشناسان داخلی کرده اند که آنها بر این باورند که انقلاب اسلامی ایران به الگویی برای جهان اسلام تبدیل شده و مفهومی جدید از اسلام را به قدرتها معرفی کرده است و به نیروهای مقاومت در فلسطین کمک کرد تا در جنگ خود علیه اسراییل پیشرفت کنند.
 


انقلاب اسلامی ایران در عرصه عملی اهداف خود را محقق کرده است

خضر عدنان از رهبران جهاد اسلامی فلسطین در گفتگو با قدسنا: باید یاد و خاطره امام خمینی (ره) را زنده کنیم که توانست با ایستادگی در برابر مستکبرین اهداف والای اسلامی را در ایران محقق کند.


"خضر عدنان" از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین  در خصوص تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر شکل گیری جریان مقاومت در منطقه و به طور ویژه در فلسطین تصریح کرد: در این باره گفتن این مسئله کفایت می‎کند که انقلاب اسلامی در عرصه عملی اهداف خود را به منصه ظهور رساند و نظام جدیدی را بر اساس اسلام شکل داد.

وی افزود: ما شاهد هستیم که ملتهای دیگر کشورهای اسلامی و عربی در زمینه تحقق این هدف موفق نبوده و نتوانسته اند نظام موردنظر خود را بر اساس اصول اسلامی برقرار کنند. البته ملت ایران در راستای تحقق هدف خود هزینه‎های بالایی را هم متحمل شدند اما در نهایت هدف خود را محقق کردند.

خضر عدنان تاکید کرد: در اینجا لازم است یاد و خاطر شهید دکتر فتحی شقاقی را زنده کنم که همواره به الگو گرفتن از انقلاب اسلامی تاکید داشت. همچنین یاد و خاطره امام خمینی (ره) را باید زنده کنیم که توانست با ایستادگی در برابر مستکبرین اهداف  والای اسلامی را در ایران محقق کند.

وی همچنین در ارتباط با انتفاضه قدس و مشارکت گسترده جوانان فلسطینی در آن اظهار داشت: ما طی ماههای اخیر شاهد شکست سیاست‎های رژیم صهیونیستی علیه انتفاضه قدس بوده‎ایم. در واقع صهیونیست‎ها با وجود اینکه همه تلاش خود را برای توقف انتفاضه به کار بردند اما تاکنون به نتیجه موردنظر خود دست نیافته اند.

خضر عدنان افزود: شهدایی مثل مهند الحلبی و ضیاء التلاحمه با فدا کردن جان خود از توقف انتفاضه جلوگیری کرده و  پروژه صهیونیست‎ها را به شکست کشاندند.


انقلاب اسلامی ایران مقاومت فلسطینیان را از مقاومت ناسیونالیسم به مقاومت اخلاقی-اسلامی تغییر داد

پرفسور "کوین برت" پژوهشگر و تحلیلگر آمریکایی در گفتگو با قدسنا: از زمانی که صهیونیست ها فهمیدند انقلاب اسلامی ایران از اصول و مواضع ضد صهیونیستی خود کوتاه نمی آید، بیشتر احساس ترس می کنند.

پرفسور "کوین برت" پژوهشگر و تحلیلگر سرشناس آمریکایی در این خصوص گفت: انقلاب اسلامی یک رخداد کلیدی بود که شکل مقاومت فلسطینیان را از مقاومت ناسیونالیسم به مقاومت بر پایه اصول اخلاقی و مذهبی تبدیل کرد. پیش از سال 1357 و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ناسیونالیسم فلسطینی و ناسیونالیسم سکولار اعراب بر جنبش مقاومت علیه صهیونیسم سلطه داشت. ولی انقلاب اسلامی ایران به تمام مردم مسلمان تحت استعمار در سراسر دنیا نشان داد که هویت اسلامی آنها در مرکز اهمیت قرار دارد و اسلام می تواند به یک عنصر کلیدی در نبرد آزاد خواهانه علیه امپریالیسم، استعمارگری و صهیونیسیم تبدیل شود.

وی افزود: انقلاب ایران همچنین نشان داد که اسلام می تواند نیروی حامی تمام قد اصول اخلاقی باشد، نیرویی که به هیچ وجه مصالحه با شیطان را نمی پذیرد. از آن زمان مقاومت اسلامی با گروه هایی پیشرویی نظیر حزب الله، حماس و جهاد اسلامی  به هسته اصلی مقاومت علیه صهیونیسم تبدیل شده است.


استاد دانشگاه های سان فرانسیسکو، پاریس و ویسکانسین همچنین در رابطه با نقش امام خمینی(ره) در شکل دهی به جنبش های مقاومت در میان مردم فلسطین گفت: امام خمینی رهبری دوراندیش بود که تصویر تاریخی بزرگتری را دریافته بود و بر ثابت ماندن بر اصول اصرار داشت. اعلامیه ایشان در رابطه اعلان روز جهانی قدس در میان دیگر بیانیه ها و اظهارات، به نشان دادن این موضوع کمک کرد که مقاومت فلسطینیان نه تنها یک مسئله ملی بلکه یک مسئله اخلاقی اسلامی است. تمرکز امام خمینی در متحد شدن تمامی مسلمانان و همچنین انسان های خوش طینت بر روی یک برنامه مشترک عدالت خواهانه بیش از هرزمان دیگری به زمان امروز مرتبط است.

دکتر برت با اشاره به موضع انقلاب اسلامی ایران در برابر صهیونیسم جهانی تصریح کرد: "انقلاب اسلامی ایران به درستی صهیونیسم را به عنوان دشمن وجودی اسلام شناخته است که اگر نیروی اصلی پیشروی بی عدالتی در جهان امروز نباشد، دست کم از عوامل اصلی آن است. این رویه از سال 1979 هنوز تغییر نکرده است ولی این موضوع نسبت به آن زمان ها بسیار واضح تر شده است، امروز مردم بیشتری از سراسر دنیان درمی یابند که ارزیابی انقلاب اسلامی ایران از صهیونیسم به عنوان یک شیطان وجودی درست بوده و است."

این شخصیت آمریکایی در ادامه تاکید کرد: به لطف افول رسانه های اصلی سلطه گر و افزایش رسانه های جایگزین، صهیونیست ها دیگر نمی تواند جنایات هولناک خود را پنهان سازد و آنها دیگر نمی توانند در دست داشت بزرگترین سیستم بانکداری دنیا و امپراطوری های رسانه ای را پنهان و یا رد کنند، مواردی که شرارت بسیارزیادی را که دنیای امروز به آن مبتلا شده است هدایت می کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری قدس در مورد نقش انقلاب اسلامی در رایج کردن مبارزه علیه صیونیسم در کشورهای غربی نیز گفت: زمانی که صهیونیست ها فهمیدند انقلاب اسلامی ایران باعث سختی و رنج آنها می شود و از اصول و مواضع ضد صهیونیستی خود کوتاه نمی آید به ترس افتادند. در آن زمان صهیونیست ها که شاید به 10 میلیون می رسیدند با فلسطینیانی که از طرف رژیم های ناسیونالیسم، فاسد و از هم گسیخته مورد حمایت بودند روبرو بودند، به یکباره خود را دربرابر جبهه مقابل بیش از یک میلیارد مسلمانی یافتند که برای پایان دادن به طاعون صهیونیست و بازگرداندن عدالت در فلسطین مصمم هستند.

کارشناس آمریکایی مسائل خاورمیانه ضمن تاکید بر دلاوری مسلمانان در مقابله با دشمنان اسلام گفت: از آنجایی که مبارزان مسلمان در زمانی که برای دلیل موجهی می جنگند از مرگ نمی ترسند و از آنجایی که آرمان آزادی فلسطین مشخص ترین دلیل موجه قابل تصور است، غیرممکن به نظر می رسد که آن 10 میلیون اسرائیلی فاسد، خودخواهی که از مرگ هراس دارند بتوانند امید داشته باشند تا در برابر بیش از 1 میلیارد مسلمان بی باک به پیروزی برسند. بنابراین صهیونیست های ترسو به یک قمار مذبوحانه متوسل شدند که طرح ریزی "حمله به آمریکا" در 11 سپتامبر 2001 و کشتن سه هزار انسان در اقدام شیرین کارانه به منظور کشاندن توجه غرب به جنگ نسل کشی اسلام علیه اسرائیل از جمله آن است."

کوین برت در پایان گفتگو با قدسنا اظهار کرد: همانطور که دکتر آلن سابروسکی از دانشکده جنگ ارتش آمریکا می گوید، "صهیونیست ها با این مسئله (حمله 11 سپتامبر به آمریکا) به عنوان برد یا باخت بازی می کنند" که هیچ حد وسطی در آن وجود ندارد. امروز ما با عواقب آن اقدام مذبوحانه و همچنین اقدامات تروریستی صهیونیستی که متعاقب آن برای انحراف اذهان عمومی به سمت های دیگرطرح ریزی شد زندگی می کنیم.


تحلیلگر امریکایی :انقلاب اسلامی ایران مکتب مبارزه و ایستادگی در برابر تفکر صهیونیسم است

"استفان لندمن"تحلیلگر و مجری شبکه رادیویی آمریکا انقلاب اسلامی ایران را مکتب مبارزه و ایستادگی در برابر تفکر شرور صهیونیسم به عنوان دشمن همه ادیان از جمله یهودیان عنوان کرد .


"استفان لندمن" تحلیلگر و مجری شبکه رادیویی آمریکا با اشاره به تلاش های امام خمینی (ره) برای ایجاد گفتمان مقاومت اسلامی در سرزمینهای اشغالی فلسطین گفت :" برغم تلاشهای صورت گرفته و ایجاد گروههای مقاومتی متاثر از انقلاب اسلامی در فلسطین اما  بدلیل فقدان رهبری ، مقاومت فلسطین  همچنان از انسجام کافی برخوردار نیست و عدم دستیابی به موفقیت نهایی نیز بدلیل نبود رهبری مناسب است ".

این شخصیت آمریکایی همچنین با تاکید بر موضع ضد صهیونیستی انقلاب اسلامی ایران خاطرنشان کرد: "انقلاب اسلامی ایران به طور صریح با شرارت صهیونیسم مبارزه می کند، صهیونیست های که دشمن یهودیان و غیریهودیان بوده و به مانند یک ایدئولوژی افراطی مخالفان خود را مورد ارعاب قرار می دهند."

لندمن تاکید کرد: "تا زمانی که آمریکا و کشورهای غربی از اسرائیل حمایت کرده و در ارتکاب جنایات بزرگ اسرائیل شریک باشند، صلح و ثبات منطقه ای و آزادی فلسطینیان، همچنان  غیرممکن به نظر می رسد".

وی گفت : اسرائیل با حمایت های غرب و آمریکا به قدری در طول تاریخ جعلی و سیاه خود علیه فلسطینیان وحشی گری کرده و آنها را مورد محاکمه قرار داده است  و این شرایط تا به امروز نیز ادامه داشته است."



کشورهای عربی باید انقلاب اسلامی ایران را الگوی خود قرار دهند

محمود السعدی از رهبران جهاد اسلامی فلسطین: انقلاب اسلامی ایران امید را به اقشار مستضعف جهان بازگرداند که آنها نیز می توانند در برابر حکام زورگو، ستمگر و وابسته به غرب ایستاده و پیروز شوند.


"محمود السعدی" از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در غزه در خصوص تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر شکل گیری جریان مقاومت در منطقه و به طور خاص در فلسطین تصریح کرد: در اینجا باید از شهید دکتر فتحی شقاقی یاد کنم که تاکید داشت گروههای فلسطینی باید از الگوی انقلاب اسلامی ایران در راستای آزادسازی اراضی فلسطین اشغالی از چنگال صهیونیستها استفاده کنند.

وی افزود: ما معتقدیم کشورهای عربی و اسلامی باید انقلاب اسلامی ایران را الگوی خود قرار دهند و از آن سرمشق بگیرند. مردم ایران با انقلاب خود توانستند نظام طاغوت را سرنگون کرده و نظامی براساس دستورات الهی و کتاب رسول گرامی اسلام ایجاد کنند.

رهبر جهاد اسلامی فلسطین افزود: انقلاب اسلامی ایران بود که امید را به اقشار مستضعف جهان به ویژه کشورههای عربی و اسلامی بازگرداند که آنها نیز می توانند در برابر حکام زورگو ، جائر و ستمگر و وابسته به غرب ایستاده و پیروز شوند.

السعدی همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتفاضه قدس، اظهار داشت: انتفاضه قدس بیانگر این واقعیت است که جوانان و نسل جدید فلسطین به این نتیجه نهایی رسیده اند که دشمن صهیونیستی بجز با استفاده از سلاح و مقاومت مسلحانه از بین نخواهد رفت.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که ملت فلسطین و بخصوص جوانان فلسطینی در جریان انتفاضه قدس در حال پیشرفت در تنوع مواجهه با دشمن صهیونیستی هستند و علاوه بر چاقو دست به استفاده از اسلحه می برند.



تقی پور: نتیجه تاثیر عمیق انقلاب اسلامی بر مقاومت فلسطین ، انتفاضه کنونی است

نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسطین و صهیونیسم: پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده ناسازگار با خط و حرکت نظام سلطه جهانی ، تمامی معادلات را در بر هم زده و مقاومت را براساس مبانی دینی و اسلامی احیا کرد .

"محمدتقی تقی پور" دبیرکل جمعیت حامیان آزادی قدس شریف و پژوهشگر حوزه فلسطین صهیونیسم در خصوص تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر شکل گیری جریان مقاومت در منطقه بویژه در فلسطین گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هیچ حرکتی در جهان اسلام بر اساس اصول و مبانی اسلامی در خط مقاومت وجود نداشت یعنی جریان های غالب جریان هایی ناسیونالیستی و مارکسیستی بودند.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی  به عنوان یک پدیده ناسازگار با خط و حرکت نظام سلطه جهانی و بر خلاف سناریوهای آنها ، تمامی معادلات را در دنیای اسلام بهم زد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: در واقع برای اولین بار در ثابت شد که اسلام می تواند در تمامی حوزه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی تاثیر گذار باشد ، بنابراین انقلاب اسلامی ایران خط مقاومت را براساس مبانی دینی و اسلامی در منطقه احیا کرد ، به همین دلیل به صراحت می توان گفت که آنچه  بعد از پیروزی انقلاب در منطقه شاهد هستیم از خاورمیانه عربی تا شمال آفریقا تماما تحت تاثیر انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به این مسئله که اگر انقلاب اسلامی نبود شاهد پدیده ای به نام مقاومت در منطقه بخصوص در سرزمین های اشغالی فلسطین و جنوب لبنان نبودیم تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر در فلسطین و کرانه غربی شاهد آنیم و بخصوص در جنوب لبنان، الهام گرفته از اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی است و در آن هیچ تردیدی وجود ندارد.

پژوهشگر حوزه صهیونیسم در ادامه افزود: بدون تردید آنچه که صهیونیسم و نظام سلطه جهانی را به وحشت انداخته است مقاومت بر مبنای انقلاب اسلامی است که ریشه در اسلام ناب محمدی دارد، به همین دلیل نظام سلطه صهیونیستی دست به انواع و اقسام دسیسه ها زده و توطئه های زیادی را ساماندهی کردند تا بتوانند جلوی آتشفشان مقاومت اسلامی را که الهام گرفته از انقلاب خمینی کبیر است را خاموش کنند ، به همین سبب در سوریه و عراق سناریوی جریان وهابی - تکفیری و تروریستی در منطقه کلید زده شد.

وی در ادامه  در خصوص تاثیر شخصیت حضرت امام (ره) در ادامه روند تسلسل وار جریان مقاومت در جهان تصریح کرد: پرچمدار اصلی ندای این خط و مشی بدن تردید امام (ره) در دنیا هستند، همچنین ایشان از دید بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران و نخبگان فکری غرب حتی صهیونیست ها آغاز کننده و بزرگ پرچمدار احیای اسلام و اندیشه اسلام ناب در دنیای معاصر بوده و هستند و به صراحت به این مساله اشاره کرده اند که این امام (ره) بود که اندیشه اسلامی را در دنیای معاصر احیا کرد.

دبیرکل جمعیت حامیان آزادی قدس شریف گفت: در کنفرانس تشیع مقاومت و انقلاب که در سال 1984 در مرکز مطالعات استراتژیک دایان در دانشگاه تل آویو برگزار شد، در آنجا بسیاری از استراتژیست ها و نخبگان یهودی اسرائیل به صراحت اعلام کردند که امام (ره) با این تفکر ناب که برگرفته از حرکت حسینی است (عین عبارتی است که آنها بکار بردند) بیدار کننده حکومت اسلامی بوده است، که به اعتراف خودشان حرکت امام (ره) با الگو گیری از جریان عاشورایی بوده که ایشان آن را به روز کرده است.
 


انقلاب اسلامی ایران الگوی مبارزه با صهیونیسم در جهان

شخصیت اسپانیایی در گفتگو با قدسنا: انگیزه بوجود آمده از انقلاب اسلامی ایران باعث شکل گیری جریان مقاومت فلسطینیان و گسترش مبارزه فکری علیه صهیونیسم در سطح جهان شده است.


"مانوئل گالیانا روس" کارشناس و تحلیلگر سیاسی اسپانیایی در خصوص تاثیرات مختلف پیروزی انقلاب اسلامی بر مسئله فلسطین گفت: من فکر می کنم که شرایط در داخل فلسطین و همچنین در سطح بین المللی پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، دچار تغییرات گسترده ای شد. این انقلاب به مردم و کشورهای بسیاری کمک کرد تا درباره شرایط ذلت باری که قدرت صهیونیسم از سال 1947-1948 بر فلسطینیان که ساکنان حقیقی آنجا هستند وارد می کرد، آگاهی پیدا کنند.

وی همچنین در مورد تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همچنین شخصیت امام خمینی(ره) در مورد شکل گیری جنبش های مقاومتی در میان مردم فلسطین تصریح کرد: امام خمینی در واقع در مقاومت علیه قدرت های جهانی که بسیاری از پیامدهای آن را در پرونده مردم فلسطین دیده ایم به مانند یک کاتالیزور عمل کرد. مردم فلسطین از آن زمان بود که شروع به تقویت خود کرده و جنبش مقاومتی خود را آغاز کردند که حتی تا به امروز نیز روند فزاینده ای داشته است.

این شخصیت اسپانیایی در مورد موضع انقلاب اسلامی ایران در قبال صهیونیسم جهانی نیز گفت: من به قدری موضع انقلاب اسلامی ایران علیه صهیونیسم معتقد هستم که تاکنون تمامی دعوتنامه های ارسالی برای شرکت در کنفرانس های بین المللی برگزار شده در تهران را پذیرفته ام و این به دلیل موضع ضد صهیونیستی ایران بوده است که ایران ارزش انتشار ترجمه به فارسی چندین کتاب ضد صهیونیستی بنده را درک است.

گالیانا روس در پایان با اشاره به تبدیل شدن انقلاب اسلامی ایران به عنوان الگوی مبارزه با صهیونیسم در جوامع غربی تاکید کرد: انگیزه بوجود آمده از انقلاب اسلامی ایران باعث گسترش مبارزه فکری علیه صهیونیسم شده است. این انقلاب باعث شد تا مردم درباره این ماتریس و سیستم جهانی سازی که همه ی انسان ها را مانند "حیوانات در یک مرزعه" حفظ می کند، بسیار آگاه تر و هوشیارتر شوند.



الرفاعی: با پیروزی انقلاب اسلامی مسئله فلسطین احیا شد

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان: در واقع این انقلاب اسلامی ایران بود که از تلاشها برای حذف مسئله فلسطین از مسائل مهم جهان اسلام جلوگیری کرد و بار دیگر آن را به صدر موضوعات حساس ملت مسلمان بازگرداند.


"ابوعماد الرفاعی" نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان در خصوص تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر شکل گیری جریان مقاومت در منطقه و به طور خاص در فلسطین تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک تحول تاریخی در سطح بین المللی و جهان بود. این انقلاب تاثیر زیادی بر موضوعات مهم منطقه از جمله مسئله فلسطین داشت.

وی افزود: نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در نخستین اقدامات سفارت فلسطین در تهران ایجاد شد.

الرفاعی تاکید کرد: ایران همواره از لحاظ سیاسی، مادی و معنوی از فلسطین حمایت کرده است و این مسئله برای ایران راهبردی و مهم بوده است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود: انقلاب اسلامی ایران تاثیرات مهمی بر تحولات منطقه‎ای و بین المللی به ویژه موضوع منازعات عربی - اسرائیلی داشت. در واقع این انقلاب اسلامی ایران بود که از تلاشها برای حذف مسئله فلسطین از مسائل مهم جهان اسلام جلوگیری کرد و بار دیگر آن را به صدر موضوعات حساس ملت مسلمان بازگرداند.

الرفاعی تاکید کرد: بازگرداندن موضوع فلسطین به جایگاه اساسی و ویژه آن تحولی بسیار مهم بود که پیش از وقوع انقلاب اسلامی فلسطینی‎ها از فقدان آن رنج می‎بردند.

وی افزود: انقلاب اسلامی در ایران امیدواری زیادی در بین امت اسلامی و عربی در راستای ضرورت مبارزه و رهایی از همه وابستگی‎ها به دنیای غرب ایجاد کرد، کشورهای غربی که همچنان بر غارت ثروتهای منطقه اهتمام دارند و بر همین مبنا هر روز فتنه جدیدی را در این منطقه ایجاد می‎کنند.



انقلاب اسلامی ایران منشاء احیای بیداری اسلامی بود

صفاتاج: احیای بیداری اسلامی که منشاء آن انقلاب اسلامی ایران بود، از همان ابتدا تاثیرات خودش را بر کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، سایر نقاط منطقه و تمام دنیا گذاشت.

"مجید صفاتاج" کارشناس ارشد و پژوهشگر مسائل سیاسی در خصوص تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر شکل گیری جریان مقاومت در منطقه و به طور اخص در فلسطین تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اکثر نظریه پردازان غربی ، تحلیل و برآورشان این بود که دیگر پدیده ای به نام اسلام وجود نخواهد داشت که سبب قیام و جوشش شود چون اسلام پایان یافته و تاثیرات و کارکرد خودش را از دست داده است.

پژوهشگر حوزه صهیونیسم در ادامه افزود: غربی ها بر این نظر بودند که اسلام نمی تواند عامل و یا محرکی باشد برای قیام بر علیه حکومت ها و نظام های دیکتاتوری ، اما پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران خط بطلانی بر این نظریه کشید ، پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغازی بود بر یک پایان ، یعنی آن چیزی که آنها پیش بینی می کردند اسلام به پایان رسیده است ، پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که این تازه شروع و آغاز یک حرکت و جریان است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: احیای بیداری اسلامی که منشاء آن انقلاب اسلامی ایران بود، از همان ابتدا تاثیرات خودش را بر کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی ایران یعنی: پاکستان، عراق، بحرین ، عربستان و لبنان و همچنین سایر نقاط منطقه و به طور کل بر تمام دنیا گذاشت.

وی در ادامه افزود: راشد القنوشی رئیس جنبش النحضه تونس صرحتا اعلام کرد: ما تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای این آیه شریفه قرآن کریم : «و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین» را نمی دانستیم، اما انقلاب اسلامی ایران به خوبی معنای این آیه شریفه را به ما نشان داد.  

صفاتاج همچنین گفت: شهید دکتر فتحی شقاقی به صراحت می گوید: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) احیا گر نهضت فلسطین بود، نهضت فلسطینی که مردم آن و سرزمین مقدسی را که در آستانه فراموش شدن بودند، بار دیگر زنده کرد.

پژوهشگر حوزه صهیونیسم ضمن اشاره به این سخن گلدا مایر که به صراحت اعلام کرده بود ما نسل کنونی فلسطینیان را می کشیم و صهونیست ها را جایگزین آنها خواهیم کرد تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران نهضت فلسطین را جهانی کرد ، بطوری که مسئله فلسطینی که به باد فراموشی سپرده شده بود هم تعمدا توسط صهیونیست ها و هم غفلتا توسط خود فلسطینی ها به سبب اختلافات داخلی خودشان آرمان قدس را فراموش کرده بودند ، بار دیگر به صدر مطالبات جهان اسلام مبدل شد.

وی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) آرمان قدس شریف را احیاء کرد ، یعنی خونی تازه در رگ های بی رمق جنبش های ضد استعماری و آزادی بخش اسلامی تزریق کرد و نهضت مقاومت لبنان (حزب الله) شکل گرفت و نهضت مقاومت فلسطین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جنبش هایی شکل گرفت که برخلاف روحیات ناسیونالیستی بود، جنبش جهاد اسلامی به رهبری شهید فتحی شقاقی و جنبش حماس به رهبری شهید شیخ احمد یاسین همه تحت تاثیر انقلاب ایران شکل گرفت.


میراث ویژه انقلاب اسلامی در آرمان ضد صهیونیسم خلاصه می شود

مدیر حقوق مدنی شورای روابط اسلامی-آمریکایی در گفتگو با قدسنا: میراث قدرتمند انقلاب اسلامی باید در جهت چشم انداز دنیایی عادلانه برای تمام مردم مورد استفاده قرار بگیرد.

"سیروس مک گلدریک" از اعضای جنبش اسلامی عدالت و مدیر حقوق مدنی شورای روابط اسلامی-آمریکایی (CAIR) در رابطه با انقلاب اسلامی ایران و تاثیرات آن بر شکل گیری جنبشهای مقاومت در منطقه بویزه فلسطین گفت: انقلاب اسلامی ایران به دلیل اینکه یک پیروزی کاربردی و نمادین برای مسلمانان و تمامی مردم مظلوم محسوب می شود برای کشور ایران و همچنین کل جهان حیاتی و مهم بود.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران روحیه یک انقلاب جهانی را درون خود پیدا کرد و آن را دهه ها است که حفظ می کند، در حالیکه بسیاری از انقلاب های رخ داده دیگر در سراسر دنیا یا شکست خورده اند و یا نتوانسته اند به راه خود ادامه دهند.

این فعال حقوق بشری همچنین با اشاره به میراث ویژه انقلاب اسلامی در خصوص مبارزه با صهیونیسم تصریح کرد: میراث ویژه و قدرتمند انقلاب اسلامی باید در جهت چشم انداز دنیایی عادلانه برای تمامی مردم از هر ملیتی و دینی مورد استفاده قرار بگیرد. این میراث در اولویت بندی های ایران در آرمان ضد صهیونیستی خلاصه می شود، مخصوصا زمانی که رژیم های کشورهای عربی از رژیم صهیونیستی و آمریکا در جهت مخالف مردم فلسطین جانبداری و حمایت می کنند.


مدیر حقوق مدنی شورای روابط اسلامی-آمریکایی (CAIR) در پایان صحبت های خود با قدسنا تاکید کرد: من به عنوان یک مسلمان ایرانی-ایرلندی تبار امیدوار هستم که ایران به کامل کردن انقلاب خود ادامه دهد و تلاش های امام خمینی در جهت حمایت از مردم مظلوم در فلسطین و همچنین در دیگر نقاط جهان ادامه یابد.


انقلاب اسلامی مسئله فلسطین را از حاشیه به متن وارد کرد

هانی زاده :پیروزی انقلاب اسلامی ایران سبب شد تا مسئله فلسطین که چندین سال در حاشیه قرار گرفته بود و کشورهای عربی و اسلامی به کلی موضوع بیت المقدس و فلسطین را فراموش کرده بودند از حاشیه به متن وارد شود.


"حسن هانی زاده" کارشناس و تحلیلگر مسایل منطقه در خصوص تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر شکل گیری جریان مقاومت در منطقه و به طور خاص در فلسطین تصریح کرد:  پیروزی انقلاب اسلامی ایران سبب شد تا مسئله فلسطین که چندین سال در حاشیه قرار گرفته بود و کشورهای عربی و اسلامی به کلی موضوع بیت المقدس و فلسطین را فراموش کرده بودند از حاشیه به متن وارد شود و مسئله فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام قرار بگیرد، به همین دلیل تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ازسوی بیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز جهانی قدس نیز اقدامی تاریخی بود که تاثیر خودش را بر روی افکار عمومی و ملت های جهان گذاشت و همه جهان متوجه شدند مسئله قدس یک مسئله فرامنطقه ای است.

کارشناس روابط بین الملل در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول 36 سال گذشته همواره موضوع فلسطین را به عنوان یکی از اولویت های اصلی سیاست خارجی خودش قرار داده است و کمکهای ایران به لحاظ معنوی و رسانه ای به ملت فلسطین برگرفته از آرمان های امام (ره) و اصول انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به این مسئله که برخی از جریان های مبارز فلسطینی، مسیر غیر همسو با جریان مقاومت را طی کرده اند تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر موضع گیری های رهبران برخی از جریان های مبارز فلسطینی قرار نگرفته است به گونه ای که جمهوری اسلامی ایران و رهبری انقلاب ایران مسئله فلسطین را فراتر از جریان های سیاسی و مبارزاتی داخل فلسطین می داند به همین دلیل به نظر می رسد که مسئله فلسطین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز انتفاضه سنگ در سال 1987 تحت تاثیر ادبیات انقلاب اسلامی ایران بوده است.

هانی زاده در پایان به خبرنگار قدسنا گفت: شکل گیری حماس و جهاد اسلامی و برخی از جریان های مبارز فلسطینی متاثر از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همچنین الگوهای رفتاری انقلاب اسلامی بوده است، بنابراین مسئله فلسطین ارتباط کاملا تنگاتنگی با انقلاب اسلامی ایران دارد ، ملت ایران علیرغم فشارهای منطقه ای و بین المللی همچنان از آرمان فلسطین که مسئله لاینفک جهان اسلام است دفاع می کند.


انقلاب اسلامی ایران الگویی برای همه ملت‎های ستمدیده جهان

پژوهشگر اسلامی ساحل عاجی: یکی از مهمترین برکات انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام روح الله خمینی، ایجاد روحیه مبارزه و مقاومت در برابر دشمنان امت اسلامی بویژه دشمن صهیونیستی بود.


"عبدالله دوسو" پژوهشگر اسلامی ساحل عاجی در دانشگاه المصطفی العالمیه در خصوص آثار پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: امام خمینی (ره) الهام بخش ملل ستمدیده و رنج دیده جهان بود و حرکت عظیم وی برکت‏‎های بسیاری را برای ملل اسلامی به همراه داشت.

وی افزود: یکی از مهمترین برکات انقلاب اسلامی به رهبری امام روح الله خمینی، ایجاد روحیه مبارزه و مقاومت در برابر دشمنان امت اسلامی بویژه دشمن صهیونیستی بود.

این پژوهشگر اسلامی خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی ایران الگویی شد برای مبارزان فلسطینی تا با روحیه قوی تر و با اعتماد راسخ به مبارزه به رژیم صهیونیستی ادامه دهند و امیدوار باشند که حق با آنهاست و پیروز خواهند شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره روابط گروههای تروریستی تکفیری با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: دلایل و مدارک متعددی در زمینه هدایت گروههای تروریستی و تکفیری به ویژه داعش توسط رژیم صهیونیستی وجود دارد.

عبدالله دوسو تاکید کرد: علت اصلی این اقدامات تحت فرماندهی رژیم صهیونیستی این است که مسلمانان به مسائل داخلی و اختلافات خود گرفتار باشند تا اسرائیل در آرامش و امنیت قرار بگیرد. متاسفانه ملت اسلامی نیز این خطر را به خوبی درک نکرده اند.

وی افزود: من معتقدم اگر مسلمانان به این خطر پی ببرند و با یکدیگر متحد شوند رژیم صهیونیستی یک سال هم به حیات خود ادامه نخواهد داد.



نعیمی : انقلاب اسلامی امید به استقلال و رهایی را به ملت فلسطین هدیه داد

کارشناس مسائل سیاسی : امید بزرگی که انقلاب اسلامی ایران برای استقلال و رهایی از بند استعمارگرن به ملت ها به ویژه به ملت فلسطین داد ، مهمترین عنصر و دستاورد انقلاب به شمار می رود.


"مصیب نعیمی" کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تاثیر پیروزی انقلاب سلامی ایران بر شکل گیری جریان مقاومت در سطح منطقه ای و بین المللی گفت: بدون شک با پیروزی انقلاب اسلامی تحولی عظیم در منطقه و جهان رخ داد ، بویژه آنکه این دگرگونی بر نحوه ساختار منطقه ای که تابعیت غربی داشت و حاکمیت غالب با استعمارگرن بود، ایجاد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: امید بزرگی که انقلاب اسلامی ایران برای استقلال و رهایی از بند استعمارگرن به ملت ها داد ، مهمترین عنصر و دستاورد انقلاب به شمار می رود.

وی در ادامه با بیان اینکه تحول شگرفی که در ایران  با انقلاب اسلامی ایجاد شد چشم انداز منطقه را تغییر داد افزود: انقلاب اسلامی باورهایی را در محرومین و مستضعفین عالم  بویژه در فلسطین ایجاد کرد  آن هم در شرایطی که سعی می شد مساله فلسطین به تاریخ سپرده شود و رژیم صهیونیستی را به عنوان یک واقعیت در اذهان مطرح کنند . اما انقلاب اسلامی مجددا  روح جدیدی از ایستادگی و اعتماد به نفس  در کالبد فلسطین دمید که امروز می بینیم فلسطین از روز اولی که انقلاب اسلامی ایرن به پیروزی رسید پویاتر و با اعتماد به نفس بیشتر برای بازگرداندن حقوق و آزدی خویش مبارزه می کند.

نعیمی  در ادامه گفت: نسل های جدید یکی پس از دیگری نسبت به نسل گذشته از یک روحیه مقاومت و ایستادگی بیشتری برخوردار شده اند که مشخصا با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران بوده است.

نعیمی با اشاره به این مساله که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی طرف صهیونیستی احساس می کرد تمام طرفندهایش جامه عمل پوشانده شده و مساله فلسطین به باد فراموشی سپرده شده است، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز به روز نقاط ضعف صهیونیست ها بیشتر مشخص می شد و نیروهای مقاومت چه در لبنان، فلسطین و همچنین و در دیگر نقاطی که تحت تاثیراین اشغالگری بین المللی قرار گرفته بودند روز به روز باورهای آنها تبدیل به یک عقیده شد و ما امروز می بینیم که ملت فلسطین به کمتر از آزادی کل سرزمینشان به هیچ چیز دیگری راضی نیستند و این انتفاضه های پیاپی که ما شاهد هستیم دلیل کاملا روشنی بر مسیر صحیح و درست مقاومت است.

وی در پایان  گفت: اگر دشمن با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران مخالفت می کند دلیلی ندارد مگر اینکه تاثیر مستقیم انقلاب ایران در سطح منطقه و الگو شدن آن برای دیگر کشورهای دنیا غیر قابل مهار شده است.  
 

فعالیت گروه‎های مقاومت با پیروزی انقلاب اسلامی کلید خورد

عالم فلسطینی در گفتگو با قدسنا: امام خمینی (ره) حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی معضل اصلی جهان اسلام را در وجود غده سرطانی صهیونیسم در قلب خاورمیانه (غرب آسیا) تشخیص داد و این اقدام در آن زمان بسیار راهبردی و اثرگذار بود.


"شیخ محمد صالح الموعد" از علمای برجسته فلسطینی و سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری قدس، اظهار داشت: پایداری و مقاومت کنونی ملت‌‎های منطقه در برابر کشورهای استکباری با انقلاب مردم ایران آغاز شد و گروههای مقاومت خود را مرهون این انقلاب عظیم می‎دانند.

وی در ارتباط با نقش بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در پیروزی این قیام مردمی، اظهار داشت: امام خمینی (ره) به علت گرایش‎های ضد استکباری، شخصیت و جایگاه بسیار ویژه در بین ملل اسلامی  دارد و ما همچنان با وجود گذشت قریب به چهار دهه از انقلاب اسلامی شاهد بر دست گرفتن تصاویر وی در دست جوانان حامی مقاومت در کشورهای مختلف هستیم.

سخنگوی شورای علمای فلسطین افزود: امام خمینی (ره) حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی معضل اصلی جهان اسلام را در وجود غده سرطانی صهیونیسم در قلب خاورمیانه (غرب آسیا) تشخیص داد و این اقدام در آن زمان بسیار راهبردی و اثرگذار بود.

شیخ الموعد در ارتباط با فعالیت گروههای تروریستی تکفیری و حمایت‎های رژیم صهیونیستی از آنها نیز اظهار داشت: تروریستهای تکفیری با رژیم صهیونیستی که علیه جهان اسلام و به ویژه مسئله فلسطین توطئه چینی می‎کند، ارتباط نزدیک و قوی دارند.

وی افزود: ما معتقدیم داعش در همه اقدامات خود با رژیم صهیونیستی هماهنگ عمل می‎کند و حتی برخی از سرکردگان این گروه تروریستی به طور علنی روابط خود را با تل آویو افشا کرده و تاکید کرده‎اند که هیچ مشکلی با آنها ندارند.

سخنگوی شورای علمای فلسطین تاکید کرد: توجه داشته باشید که داعش در عملیاتهای خود اکثر کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه را مورد حمله قرار داده، اما هرگز علیه صهیونیستها وارد عملیات و درگیری نشده است و این بهترین دلیل برای وابستگی آنها به اسرائیل است. البته من معتقدم این گروههای تکفیری - تروریستی ساخته اسرائیل هستند و نمی توان از آنها انتظار داشت علیه اسرائیل وارد عمل شوند.

الموعد تاکید کرد: هدف اصلی گروههای تکفیری و تروریستی از بین بردن گروهها و محور مقاومت در منطقه بود که خوشبختانه نتوانستند این رویای باطل را به حقیقت مبدل کنند.



انقلاب اسلامی در تاریخ جهان منحصر به فرد است

پژوهشگر سودانی: انقلاب اسلامی در مواجهه با ظلم برقرار شد و حتی ما شاهد هستیم که تاکنون اثرات آن بر منطقه و عرصه بین المللی بویژه در احیای مسئله فلسطین باقی مانده است.


"علی الیاقوت" پژوهشگر سودانی در دانشگاه المصطفی العالمیه در خصوص ارتباط با انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن در سطح منطقه و عرصه‎های بین المللی و ایجاد جنبشهای مقاومت اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک قیام منحصر به فرد در تاریخ عربی و اسلامی و جهان محسوب می‎شود. این انقلاب عظیم و با شکوه بر اساس مساوات، عدالت اجتماعی، آزادی و اسلام شکل گرفت و استوار شد و ما باید در عصر کنونی اهداف آن را در گوشه گوشه جهان اسلام اجرا کنیم.

الیاقوت افزود: انقلاب اسلامی در مواجهه با ظلم برقرار شد و حتی ما شاهد هستیم که تاکنون اثرات آن بر منطقه و عرصه بین المللی بویژه فلسطین باقی مانده است. انقلاب اسلامی ایران کمک زیادی به مسئله فلسطین کرد و باعث شد مسئله فلسطین از فراموشی سپرده شدن نجات یابد.

پژوهشگر علوم اسلامی تاکید کرد: شخصیت عظیم امام خمینی (ره) با توانمندی ویژه فکری و عقلی و با استفاده از روشهای منطقی و مسالمت آمیز این انقلاب را به ثمر نشاند و توانست امت را به ساحل امن آرامش برساند.

وی افزود: امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسئله فلسطین را احیا کرد و امام خمینی (ره) همه مسلمین جهان را به حمایت از فلسطین دعوت و خطر رژیم صهیونیستی را به همگان گوشزد کردند.

الیاقوت ما امیدوارم جهان اسلام همواره از نعمت رهبرانی همچون روح الله خمینی (ره) برخوردار باشد تا بتوان از آنها سرمشق گرفت و اهداف مهم اسلامی را محقق کرد.


روزنامه نگار کانادایی : انقلاب اسلامی همچنان محور مبارزه با اسرائیل و حمایت از فلسطین است     

"اریک والبرگ" در گفتگو با قدسنا : انقلاب اسلامی ایران در 37 مین سالگرد پیروزی خود همچنان به مبارزه ای که عقلانیت را منطقه آشفته غرب آسیا می آورد، ادامه می دهد.



 "اریک والبرگ" روزنامه نگار کانادایی و نویسنده روزنامه الاهرام مصر به ابعاد گسترده انقلاب اسلامی ایران پرداخت و این انقلاب را رخدادی مهم و تاثیر گذار در تاریخ مبارزات مردم فلسطین دانست.متن گفتگوی این شخصیت کانادایی با خبرگزاری قدس به شرح زیر است:

خبرگزاری قدس: تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم انقلاب اسلامی ایران را بر روی مسئله فلسطین چگونه ارزیابی می کنید؟

اریک والبرگ: 37 مین سالگرد پیرزوی انقلاب اسلامی ایران لحظه ای مناسب است تا بر نقشی که ایران در مبارزه بی پایان آزادسازی فلسطین ایفا کرده و به آن ادامه خواهد داد تمرکز کرد. مبارزه برای آزادسازی فلسطین از اولین سال انقلاب تاکنون جزو اولیتهای اصلی   سیاست خارجی ایران قرارداشته است. ایران روز قدس را در سال  58  برپا کرد و راهپیمایی های روز قدس اکنون در سراسر جهان از جمله  کشورهای عربی و اسلامی ، اروپا و آمریکای شمالی برگزار می شود. محبوبیت روز قدس نشان دهنده تاثیر مثبت ایران به عنوان تنها کشوری که به طور کامل متعهد به کمک کردن به فلسطین است، می باشد .
انقلاب اسلامی ایران به فلسطینیان در انتفاضه های اول در سال 1987 و انتفاضه دوم در سال 2000 الهام بخشی کرده است و همچنین این انقلاب کمک کرده است تا مسئله فلسطین در بالاترین سطح دستور کار مجامع  بین المللی قرار بگیرد.


در همین حال سازمان ملل در عمل به مسئولیت خود در ایجاد دولت پایدار فلسطین براساس توافقات 1947 موثر نبوده است و همچنین تلاش های کشورهای عربی برای دستیابی به عدالت نیز همواره از سوی اسرائیل وغرب به نتیجه نرسیده است. نقطه اوج  اقدامات سازمان ملل  در محکومیت اشغالگری اسرائیل را می توان در سال 1973  دانست ، زمانی که "اتحاد نامقدس بین  استعمار پرتغال، آپارتاید آفریقای جنوبی  و صهیونیسم" مورد محکومیت قرار گرفت و پس از آن در سال 1975 قطعنامه ای تصویب شد که بیان می کرد "صهیونیسم شکلی از نژادپرستی است".


آپارتاید در سال 1993 در آفریقای جنوبی سرنگون شد ولی صهیونیسم همچنان به پیشبرد نژادپرستی ادامه می دهد، تلاش های صورت گرفته در طول سالها گذشته برای اخراج اسرائیل از سازمان ملل به دلیل نقض مداوم قطعنامه سازمان ملل نیز همیشه از سوی قدرت های غربی به رهبری آمریکا با مشکل  مواجه شده است.
درحالیکه جنبش جهانی ضد جنایات اسرائیل اقبال بیشتری بدست آورده است، اخیرا پیشرفت های بیشتردرباره این مسئله ایجاد شده است. که از جمله آن می توان به این موارد اشاره کرد :  تبدیل شدن فلسطین به عنوان "ناظرغیرعضو" در سال 2012 که از سوی روزنامه ایندیپندنت نیز به عنوان "به رسمیت شناختن بالفعل حاکمیت کشور فلسطین" توصیف شد، همچنین در اکتبر سال 2014، 135 عضو از کل 193 عضو سازمان ملل به عبارتی 70 درصد، کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

خبرگزاری قدس: نقش امام خمینی (ره) را در شکل دهی به جنبش های مقاومتی در میان مردم فلسطین چگونه می بینید؟

اریک والبرگ: آیت الله خمینی رابطه میان مبارزه برای آزادی فلسطین و مبارزه برای عدالت اجتماعی در سراسر دنیا و در وهله اول میان مسلمانان را دریافته بود. پس از قطع روابط جمهوری اسلامی با اسرائیل در سال 1357، یکی از اولین اقدامات دولت اسلامی جدید ایران، نامگذاری روز قدس در پایان ماه رمضان هر سال بود.


امام خمینی تحلیل واضحی از  اهداف تاسیس اسرائیل و اشغال فلسطین  برای یجاد شکاف و اختلاف  میان مسلمانان  و تجزیه کشورهای اسلامی داشتند که بیان می کردند: "همه باید بدانند که هدف دولت‌های بزرگ از ایجاد اسرائیل تنها با اشغال فلسطین پایان نمی‌پذیرد آنها در این نقشه‌اند که تمامی کشورهای عربی را به همان سرنوشت فلسطین دچار کنند". یا در بیان دیگری تاکید دارند که "مسئله قدس یک مسئله شخصی نیست، و یک مسئله مخصوص به یک کشور و یا یک مسئله مخصوص به مسلمین جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه‌ای است برای موحدین جهان و مؤمنان اعصار گذشته و حال و آینده."

خبرگزاری قدس: دیدگاه شما در مورد موضع انقلاب اسلامی ایران در مقابل صهیونیسم جهانی چگونه است؟

اریک والبرگ:  از جمله اخرین  اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با رژیم صهیونیستی برگزاری  دو کنفرانس بین المللی   در سطح  خاورمیانه و در قالب کنفرانس افق نو و با حضور اندیشمندان مستقل  جهان بوده است  که هر دو کنفرانس  (2012 و 2014) از سوی رسانه غربی محکوم شد. من در کنفرانس سال 2014 شرکت کردم، در این کنفرانس بیش از 30 خبرنگار، نویسنده، دانشگاهی از سراسر دنیا مقالات خود را ارائه کرده و بر سر مسائل جغرافیای سیاسی جهان با تمرکز بر خاورمیانه گفتگو کردند. این کنفرانس به من یک فرصت استثنایی داد تا تجربیات خود را با دیگر فعالان حوزه فلسطین به اشتراک بگذارم. جنایات اسرائیل به حدی است که بیان آن  حمل بر اغراق می شود . این موضوع برایم لذت بخش بود که بخشی از مبارزه عمومی علیه صهیونیسم باشم که البته ایران در خط مقدم آن قرار دارد.

خبرگزاری قدس: انقلاب اسلامی ایران در مبارزه علیه صهیونیسم چگونه در کشورهای غربی تاثیر گذاشت؟

اریک والبرگ: در زمان برگزاری کنفرانس  افق نو در سال 2014 در ایران،  اعضای مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار داشتند و "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس از ایران به دلیل "حمایت از سازمان های تروریستی، برنامه هسته ایی و نحوه رفتار با ملت خود" انتقاد کرد و ایران را "بخشی از مشکلات خاورمیانه" عنوان کرد. "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در سازمان ملل با رد این اتهامات، غرب و عربستان سعودی را به دلیل کاشت بذر افراط گرایی در خاورمیانه که منجر به پیدایش گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های تروریستی شده مقصر دانست.


مقاومت علیه صهیونیسم ادامه دارد، سازمان ملل با وجود موضع ضعیف خود به عنوان یک سازمان بین المللی، هنوز اهمیت دارد و صدا ایرانیان در سازمان ملل برای مقابله با برنامه های صهیونیستی در غرب حیاتی است. حمایت های کنونی ایران از دولت های عراق و سوریه در مبارزه با گروه تروریستی داعش در حال به ثمر نشستن است. در طرف دیگر تلاش های غرب برای براندازی دولت سوریه بی نتیجه مانده است. همچنین درخواست های آنها برای استعفای بشار اسد نیز کاهش یافته است.
در سال جاری تهدیدات و همچنین فرصت های بسیاری وجود خواهد داشت، چند مورد از تهدیدها عبارتند از:


-    ایران به طور عاقلانه ای هر دو استراتژی غربی برای تحقق بخشیدن به سیاست صهیونیستی را رد کرده است: اولین استراتژی تلاشی برای ترساندن ایران از طریق تحریم ها، تحریک ایران با اظهارات شدیدالحن و تهدید از طریق حمله صهیونیست های اسرائیلی و آمریکایی است. نحوه برخورد  ایران با این تهدیدات ، یک پیروزی برای ایران محسوب می شود. در حالی دنیا نظاره گر این شرایط است،روشن شده است که "مشکل خاورمیانه" کیست، بنابراین تهدیدات ایجاد شده از سوی این توطئه های غربی یک فرصت برای برملا ساختن جنگ خواهان واقعی است.
-    دومین مسئله  مبارزه بر حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته ای است که این موضوع نیز با صبر برای ایران به یک فرصت تبدیل شده است. اکنون که توافقی با کشورهای غربی حاصل شده است، هیچ بهانه ای برای غرب در همکاری نکردن با ایران برای نابودی گروه تروریستی داعش وجود ندارد.

خاورمیانه نیاز به بازسازی شدن دارد، بازسازی که پایه و اساس آن نه جنگ و خشونت بلکه همکاری بی چون و چرا باشد. در حالی که ایران به عنوان یک کشور اسلامی وارد 38مین سال خود می شود، با صبر،  به حمایت از مبارزه ای که عقلانیت را به خاورمیانه آشفته می اورد ادامه می دهد.


اندیشمند غربی : هرگونه تلاش برای درک انقلاب اسلامی در امریکا سرکوب می شود

آدریان کریگ: مردم امریکا بدلیل سیاست های رسانه ای در این کشور هنوز درک درستی از انقلاب اسلامی ایران ندارند/ رسانه های امریکائی واقعیات مسئله فلسطین را وارونه جلوه میدهند / هیچ تلاشی رسانه ای برای افشای ماهیت صهیونیسم در امریکا صورت نمی گیرد.


"دکتر آدریان کریگ" نویسنده و تاریخ دان سوئیسی مقیم  امریکا  در مورد  نقش انقلاب اسلامی ایران بر  احیای مسئله فلسطین گفت: "به اعتقاد من انقلاب اسلامی ایران که نماینده سازمان سیا (شاه)  در ایران را سرنگون کرد،  در طول  در 37 سال  گذشته بر روی مسئله فلسطین تاثیر ات مستقیم و عمیقی گذاشته  است، به طوری که  این توجهات بین المللی را به سمت این مسئله کشانیده است."

وی افزود: "در آمریکا، ایران همانند سازمان های فلسطینی به طور مداوم و بی وقفه، از سوی رسانه های تحت کنترل اسرائیل ، دشمن جلوه داده می شوند،  اما حقیقت این است که درست شبیه آمریکایی های 1790 میلادی، فلسطینیان نیز نه تروریست بلکه مبارزان آزادی خواه هستند ولی شما این موضوع را هیچگاه در رسانه های آمریکایی نمی شنوید."

کارشناس برجسته  مسائل سیاسی تصریح کرد: " رسانه های  امریکائی به مردم این کشور اینگونه القا میکنند که صهیونیستها قربانی دست فلسطینیان هستند  در صورتی که ما و شما میدانیم که این فلسطین است که قربانی دست اسرائیلی هاست اما عامه مردم امریکا این حقیقت را نمیدانند" .

آدریان کریگ در بخش دیگری از  صحبت های خود به اهداف تفکر صهیونیسم اشاره کرد و گفت : " صهیونیسم فرایندی است که میلیون ها اشکنازی را برای توسعه سیاست " ارتز ییسریل" یا سرزمین کامل اسرائیل که سیاست اصلی صهیونیست ها است به منطقه بلاد شام می کشاند. علاوه بر این اکثر اشکنازی ها کافر یا منکر وجود خدا هستند و یقینا به مذهبی متصل نیستند. بنابراین شما باید تلاش کنید تا ماهیت اصلی صهیونیسم را افشا کنید."

وی تاکید کرد: "درک غرب مخصوصا در آمریکا از انقلاب شما غیرواقعی است. انقلاب ایران در امریکا به هیچ وجه به مبارزات فلسطینیان مرتبط نشده است. چیزی که اخبار اینجا به خورد آمریکایی ها می دهد این است که سازمان های تروریستی بسیاری در نوار غزه و کرانه باختری وجود دارد که کل فعالیت آنها کشتار یهودیان است. من فکر می کنم که کمتر از یک سوم امریکایی ها این موارد را باور می کنند و مابقی آنها قضاوتی نمی کنند.

 


سخنگوی جنبش جهاد اسلامی : پیروزی انقلاب اسلامی ایران شکستی استراتژیک برای اسرائیل بود     

"داود شهاب" در گفتگو با قدسنا : پیروزی انقلاب اسلامی ایران به منزله شکستی استراتژیک برای اسرائیل بود، چون همواره انقلاب اسلامی از فلسطین و ملت فلسطین طی سالهای پس از پیروزی حمایت کرده است.



"داود شهاب" سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در غزه در خصوص تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر شکل گیری جریان مقاومت در منطقه و به طور ویژه در فلسطین ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  به ملت ایران گفت :  انقلاب اسلامی ایران از ابتدای پیروزی اش، حمایت از مسئله فلسطین را در دستور کار خود قرار داد و در نخستین اقدامات پس از پیروزی سفارت اسرائیل را تعطیل و سفارت فلسطین را جایگزین آن کرد.

داود شهاب تاکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به منزله شکست استراتژیک برای اسرائیل بود، چون همواره انقلاب اسلامی از فلسطین و ملت فلسطین طی سالهای پس از پیروزی حمایت کرده است.

وی همچنین درباره انتفاضه قدس نیز اظهار داشت: باید به این نکته مهم اشاره کنم که تاکنون تمامی تلاش‎ها و اقدامات سیاسی برای فرونشاندن و دور زدن انتفاضه قدس ناکام مانده است.

داود شهاب تاکید کرد: همه این تلاش‌های سیاسی در راستای نجات دادن اسرائیل از بحرانی است که در اثر انتفاضه گرفتار آن شده است. این در حالی است که انتفاضه قدس همچنان طی روزهای اخیر با قدرت ادامه یافته است و حتی وارد مراحل جدیدتر و خطرناک تری برای دشمن صهیونیستی شده است.

 



مقاومت تنها راه دست یابی به آزادی در برابر تمامیت خواهان عالم است     

رئیس سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با قدسنا : مقاومت ملت ایران این پیام را به تمامی آزادی خواهان دنیا داد که ایستادگی و مقاومت تنها راه دست یابی به آزادی در برابر تمامیت خواهان عالم است.


"دکترسید فضل الله موسوی" استاد دانشگاه تهران و رئیس سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر شکل گیری جریان مقاومت در منطقه بویژه در فلسطین تصریح کرد: مهمترین شاخصه انقلاب اسلامی ایران، ایستادگی و مقاومت این انقلاب در برابر قدرت های بزرگ شرق (شوروی سابق) و غرب بود، در آن زمان هیچ کسی جرات نمی کرد در مقابل آنها بایستد و تابع یکی از دو بلوک شرق و غرب بود.

استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: انقلاب اسلامی ایران با سیاستی که در قبال قدرت های بزرگ داشت ، در مقابل دو بلوک شرق و غرب ایستاد و خودش را وابسته به آنها ندانست و نه تنها در شعار، بلکه در عمل هم همین گونه بود.

رئیس سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به این مسئله که جمهوری اسلامی ایران منادی دهنده استقلال خواهی در بین تمامی آزادی خواهان دنیا بوده و هست تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت ایران در حقیقت آن ندای درونی ملت ها در سراسر جهان از شرق تا غرب بود که احساس کردند حرف دلشان را عده ای دیگری در ایران می زنند ، بنابراین مردم سراسر جهان  همین مسئله را در کشور خودشان بسط و گسترش دادند و به این ترتیب گروه هایی در سطح جهان شکل گرفت که پیرو انقلاب اسلامی ایران بودند.

وی در ادامه افزود: حرکت های آزادی خواهانه در فلسطین که پس از چند دهه مبارزه به نتیجه نرسیده بودند،  بالاخره با حرکت "شهید دکتر فتحی شقاقی" رهبر جهاد اسلامی به نتایج درخشانی رسید.

دکتر موسوی گفت: حرکت "شهید سید عباس موسوی" در لبنان و جانشین ایشان "سید حسن حسن نصرالله" به تاسی از انقلاب اسلامی نیز جنبشی را پایه ریزی کرد که همان ایستادگی و کنار گذاشتن راه سازش و نشست و مذاکرات بی فایده در برابر قدرت های بزرگ بود.

وی تاکید کرد : مقاومت ملت ایران این پیام را به تمامی آزادی خواهان دنیا داد که ایستادگی و مقاومت تنها راه دست یابی به آزادی در برابر تمامیت خواهان عالم است.


 


جرادات : فلسطینی‎ها همواره از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته‌اند     

یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی در گفتگو با قدسنا : ملت فلسطین و تمامی ملت‎های ستمدیده جهان همواره در زیر سایه انقلاب اسلامی ایران قرار داشته و از آن الهام گرفته‎اند.


"خالد جرادات" از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در غزه  در خصوص تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر شکل گیری جریان مقاومت در منطقه و به طور ویژه در فلسطین ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به مردم ایران گفت :  در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن  من دانشجو بودم و بیاد دارم که  در ان دوران ما خجالت می‌کشیدیم که خود را پیرو مکتب اسلام معرفی کنیم اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با سربلندی می‎گفتیم که پیرو مکتب عظیم اسلام هستیم.

وی افزود: ما در آن زمان می‎گفتیم که ایرانی‎ها با پایمردی و ایستادگی توانستند در برابر رژیم طاغوت و ژاندارم آمریکا در خاورمیانه بایستند و این رژیم را سرنگون کنند. بدون شک انقلاب اسلامی ایران بر اکثر موضوعات مهم منطقه‎ای از جمله مسئله فلسطین تاثیرگذار بوده است.

وی تاکید کرد: ملت فلسطین و تمامی ملت‎های ستمدیده جهان همواره در زیر سایه انقلاب اسلامی ایران قرار داشته و از آن الهام گرفته‎اند.

این رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ارتباط با انتفاضه قدس نیز اظهار داشت: انتفاضه قدس سرچشمه گرفته از موج گسترده ظلم و خشونت رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و مقدسات اسلامی آنها است.

وی افزود: ملت فلسطین در واقع علیه این ظلم و تجاوز تاریخی و گسترده برخاسته‎اند و آنها به جایی رسیده‎اند که دیگر نمی‏‎توانند سیاست‎های تجاوزکارانه صهیونیستها را تاب و تحمل بیاورند.

جرادات تاکید کرد: جوانان فلسطینی در واکنش به این سیاستها و اقدامات تجاوزکارانه از جان خود مایه گذاشتند و شهدای زیادی را تقدیم کردند و در این مسیر از قیام امام حسین (ع) الهام گرفته اند.

وی افزود: تا زمانی که ظلم و ستم صهیونیست‎ها ادامه داشته باشد و حکومت‎های افراط گرای صهیونیستی به فشار علیه ملت فلسطین ادامه دهند، این انتفاضه نیز ادامه خواهد داشت. در این شرایط البته متاسفانه حکام خیانتکار عربی همچون آل سعود و حکام قطر کمر همت به جنگ‎های میان کشورهای عربی بسته و مسئله فلسطین را به طور کلی فراموش کرده اند.



تغییر ماهیت مبارزات ملت فلسطین متاثر از انقلاب اسلامی ایران است     

کارشناس مسائل سیاسی : شکل گیری جنبش های اسلامی حماس و جهاد اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر ماهیت مبارزات ملت فلسطین نشان دهنده تاثیرات گسترده انقلاب اسلامی بر فلسطین است .


" حسن عابدینی" کارشناس مسائل سیاسی در خصوص  نقش و تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر شکل گیری جریان مقاومت در منطقه بویژه در فلسطین تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران که در دهه 80 میلادی به وقوع پیسوت، نه تنها سبب تغییر در ساختار سیاسی ایران شد ، بلکه تاثیرات تعیین کننده ملی و منطقه ای و بین المللی هم داشته است این تغییرات در حوزه منطقه ای سبب شد تا موجی از مقاومت اسلامی شکل بگیرد که نمونه بارز آن را در فلسطین مشاهده کردیم.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود:  فلسطین اگرچه از سال 1948 به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد ولی هیچ گاه نسبت مردم فلسطین (مظلوم) به رژیم اشغالگر (ظالم) از بین نرفته وهمچنان ادامه داشته است.

تحلیلگر روابط بین الملل گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گرایش نیروهای مقاومت حتی در حوزه فلسطین عموما در حوزه ملی گرایانه بود و نتوانسته بودند آن تاثیرات تعیین کننده را در معادلات منطقه ای داشته باشند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد تغییر معادله ملی گرایانه به سمت و سوی مقاومت اسلامی بودیم.

وی در ادامه با اشاره به شکل گیری جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی حماس پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: تغییر ماهیتی که در سایر گروه های مقاومت پس از انقلاب ایران اتفاق افتاد نشان می دهد که بصورت بسیار گسترده تحت تاثیر آرمان های انقلاب اسلامی و آرمان هایی حضرت امام (ره) قرار گرفتند.

عابدینی گفت: این مساله که سفارت رژیم صهیونیستی در اولین روزهای انقلاب اسلامی ایران تبدیل به سفارت فلسطین در تهران می شود و از مقاومت فلسطینیان دفاع شده و مورد پذیرش واقع می شود ، در صورتی که رژیم شاه پیش از این به عنوان یکی از حامیان استراتژیک رژیم صهیونیستی محسوب می شد نشان می دهد که تا چه میزان انقلاب اسلامی ایران بر روی معادلات بین المللی تاثیر داشته است.

تحلیلگر روابط بین الملل در ادامه با اشاره به این مساله که کسی نمی تواند کتمان کند شکل گیری حزب الله لبنان و یا مقاومت مردم سوریه تحت تاثیر انقلاب ایران بوده است تصریح کرد: آن جریانی که در یمن به عنوان انصارالله وجود دارد همه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و حتی جنبش های آزادی خواه که حتی گرایشات دینی هم ندارند مثل آن چیزی که استقلال طلبان و آزادی خواهان در آمریکای لاتین و کشورهای آفریقایی از آن برخوردار شدند، همه و همه به برکت نسیمی است که از انقلاب اسلامی وزیدن گرفته است و غیر قابل انکار است.


تمام/ ب28


 


| شناسه مطلب: 212958







فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.