پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

کارشناس مسائل خاورمیانه: هدف اصلی "اسرائیل " دستیابی به یک صلح منطقه ای برای تثبیت جایگاه خود در خاورمیانه است

 

" مجید صفا تاج" کارشناس مسائل خاورمیانه پیش شرط " بشار اسد " رئیس جمهوری سوریه را برای گفتگو با رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست های حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه دانست.

وی در گفتگوی اختصاصی با قدسنا افزود : طرحهای صلحی که رژیم صهیونیستی تاکنون به کشورهای عربی پیشنهاد داده است بیشتر بر اساس " صلح در برابر صلح " یعنی بر خلاف اصل "صلح در برابر زمین " مبتنی بوده است .
وی گفت :‌از اینرو پیش شرطی هم که اکنون بشار اسد مطرح کرده است مبنی بر عقب نشینی از بلندیهای جولان همان یعنی ادامه سیاست های حافظ اسد بر طبق اصل " صلح در برابر زمین" است .
صفاتاج گفت : سوری ها به خوبی می دانند که جولان یک امتیاز استراتژیک برای اسرائیلی ها است و از اینرو هیچگاه حاضر به
عقب نشینی از این بلندیها نخواهند شد.
وی با اشاره به اینکه عقب نشینی اسرائیل از جولان تنها در چارچوب یک سری عملیات نظامی ، جنگ و درگیری ، محقق خواهد شد و در شرایط عادی چنین مسئله ای اتفاق نمی افتد گفت :‌ اولمرت هم با توجه به ذهنیت اصل " صلح در برابر صلح " از اسد خواسته است که از پیش شرط خود صرف نظر کند.
وی ادامه داد :‌ هدف اصلی که اسرائیلی ها از سالهای گذشته یعنی از سال 1991 به بعد ( برگزاری کنفرانس صلح مادرید با حضور سوریه ، لبنان ، اردن ، فلسطین و اسرائیل ) دنبال می کنند ، دستیابی به یک صلح منطقه ای در خاورمیانه است تا در سایه این صلح رژیم صهیونیستی بتواند با ارتباطات اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی و حتی استراتژیک جایگاه خودش را در منطقه خاورمیانه تثبیت کند و حتی در پی تحکم و تقویت مواضع خودش باشد .
این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه گفت: به نظر می رسد که سوری ها زیر بار چنین خواسته ای نروند چرا که آنها حداقل نسبت به یکی دوسال گذشته که تحت فشار امریکایی ها و رژیم صهیونیستی بودند قوی تر هستند و به همین لحاظ می توان گفت که سوری ها در شرایطی آمادگی مذاکره با اسرائیل را دارند که کاملا اسرائیلی ها این پیش شرط را بپذیرند و گرنه صلح اسرائیلی ها هیچ گونه دستاوردی برای سوری ها نخواهد داشت . چرا که اگر عقب نشینی از زمینهای اشغالی جولان صورت نگیرد سوری ها نه تنها به سرزمینهایشان دسترسی پیدا نخواهند کرد بلکه موقعیت آنها در خاورمیانه و بویژه در میان مردم تضعیف خواهد شد .
وی در پایان افزود : بنا بر این بهتر است سوری ها با طرح همین پیش شرط که از سوی بشار اسد اعلام شد از طریق حمایت و تقویت گروههای فلسطینی و انتفاضه فلسطین و ارتباطات و رایزنی هایی که با برخی از کشورهای عربی و همچنین تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران به دنبال تقویت موضع خود باشند.

| شناسه مطلب: 156716







فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.