پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

احداث پایگاه نظامی آمریکا در لبنان؛ زمینه ها و دلایل

 

 

محمود ریا‏ : روزنامه الانتقاد: این موضوع دیگر تنها در حد یک داستان نیست که از منابع خارجی نقل شود بلکه به مجموعه ای از اطلاعات قطعی و هماهنگ بدل شده که می توان از طریق آن به سناریویی دست یافت که برخی می کوشند آنرا انکار نمایند : " آمریکا برنامه دیرینه خود مبنی بر تبدیل لبنان به یک پایگاه نظامی امریکایی در منطقه را از سرمی گیرد".

اطلاعاتی که از چند منبع و از طریق چند واسطه به دست آمده نشانگر آن است که این طرح در مراحل اجرایی است و اگر پایگاه هوایی قلیعات بدلایل چندی کانون توجه امریکا باشد ،این بدان معنا نیست که سیستم نظامی گری امریکا به مناطق دیگر لبنان نمی اندیشد تا لبنان را به یک مستعمره نظامی تبدیل نماید .
بسیاری از ناظران و کارشناسان امور سیاسی همه آنچه را که در عرصه سیاسی لبنان انجام شده و می شود را مثل همیشه در چارچوب این "رغبت حریصانه امریکا" قابل ارزیابی می دانند به نحوی که می توان گفت محرک اصلی همه تحولات نظامی و سیاسی که سرزمینهای لبنانی شاهد آن بوده اند نتیجه مداخله های طرف دومی غیر از امریکا در برنامه استراتژیک بزرگ تبدیل لبنان به سکوی حرکت امریکا بسوی دیگر مناطق منطقه بوده است .
تحرکات و مواضع برخی نیروهای داخلی لبنان که گمان می رود با رضایت و انتخاب خود و با نگاهی راهبردی و یا به صورت جبری و به ناچار و بمنظور حفظ وجود سیاسی یا حتی مادی خود جزئی از این برنامه باشند نیز در چارچوب همین طرح کامل امریکایی قابل بررسی است.
سخن از این پایگاه جدید امریکایی نکته جدیدی نیست و شاید بتوان به شایعات گسترده ای اشاره کرد که یک روز پس از ترور "رفیق حریری" رئیس دولت لبنان در 14 فوریه 2005 منتشر شد .بدین معنی که وی از همداستان شدن با این برنامه امریکایی سرباز زده بود و پیش از ترورش بدلیل خطرات بسیاری که این طرح برای اوضاع لبنان داشت مخالفت صریح خود با آن را به اطلاع امریکایی ها رسانده بود و شاید به همین دلیل نیزترور شد .
در آن زمان با توجه به جو سیاسی و رسانه ای پرفشاری که برروی مردم لبنان وارد می شد تا افکار را به سوی یک جهت خاص در عملیات ترور و عاملان آن سوق دهند ،کسی به این مورد توجهی نکرد لیکن امسال این موضوع با توجه به معلوماتی که از چند منبع و از چند جهت بدست آمد و بخصوص پس از حوادث اردوگاه نهرالبارد که به گفته کارشناسان عملیاتی برای پاکسازی منطقه فرضی پایگاه امریکایی با همکاری افرادی در داخل اردوگاه و تسهیل کنندگان ورود به آن ، بوده است ؛ این مساله باز هم از لایه های زیرین تفکرات آمریکا به سطح بازگشت .
"واین مادسن" افسر سابق دستگاه اطلاعاتی امریکا تاکید می کند که یکی از اهداف اساسی امریکا از برپاکردن فتنه اردوگاه نهر البارد این بود که از آن به عنوان بهانه و پوششی برای بازکردن جایی برای نیروهای امریکایی و نیروهای ناتو استفاده شود تا پایگاه هوایی قلیعات در نزدیکی شهر طرابلس باهمکاری دولت لبنان بعنوان سکوی پرتاب امریکا بکار گرفته شود .
این افسر امریکایی در سخنانی که چندین روزنامه عربی آنرا به چاپ رساندند می افزاید : پایگاه قلیعات در لباس جدید خود بعنوان مقر فرماندهی نیروهای واکنش سریع پیمان ناتو و اسکادران بالگردها و واحدهای نیروهای ویژه بکارگرفته خواهد شد و نیز بعنوان پایگاه آموزشی نیروهای ارتش لبنان و نیروهای امنیتی زیر نظر امریکا استفاده خواهد شد .
برخی منابع دیگر این اطلاعات را با دیدارهای مکرر هیئت های نظامی امریکا از منطقه فرودگاه قلیعات مرتبط دانسته که چندین روزنامه امریکایی درباره آن گفته بودند امریکا قصد دارد از آن بعنوان یک پایگاه هوایی امن در محیطی غیرمتخاصم ( در صورت برچیده شدن اردوگاه نهر البارد ) استفاده کند که از حومه شرقی بیروت تا مرزهای شمالی سوریه امتداد داشته باشد .
روزنامه لبنانی "الدیار" به نقل از گزارشگر خود در پاریس نوشت که رهبران پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" بالاخره پس از 2 سال تردید با دستور مستقیم امریکا تصمیم گرفتند که لبنان را نیز در بین کشورهای واقع شده در سواحل افریقا برای برپا کردن پایگاه های نظامی هوایی بگنجانند .
نکته قابل توجه این خبر منتشره در 15 آوریل 2007 میلادی (کمی پیش از رویدادهای نهرالبارد) جزئیات آن است که تاکید می کند ستاد مشترک ارتشهای عضو پیمان ناتو متوجه شدند که برپایی یک پایگاه هوایی در فرودگاه قلیعات در نزدیکی مرز لبنان با سوریه اهمیت بسیار زیادی دارد چه رسد به اینکه این منطقه بعنوان منطقه ای وسیع برای تمرکز نیروهای ویژه واکنش سریع بکار رود !
یک هیئت نظامی امریکایی – آلمانی –ترکی در منطقه عکار سفری تحقیقاتی داشت و در گزارشی که به مقر پیمان ناتو در بروکسل ارائه کرد نوشت که برپایی پایگاه نظامی در این منطقه محروم به رشد و پویایی اقتصادی آن کمک می کند و به محض ورود نیروهای پیمان آتلانتیک همچون روستاها و شهرهای جنوبی که با ورود نیروهای واکنش سریع بین المللی گرچه به صورتی پنهان و سطح پایین به رونقی دست یافتند ، با رشد و پیشرفت خوبی مواجه خواهد شد .
تهیه کنندگان این گزارش معتقدند که تمرکز برروی بخش مالی و انعکاس مثبت آن بر اهالی منطقه بی شک دولت لبنان را در کسب توافقها و جلب نظر افراد یاری می کند تا بتواند اجازه ورود این نیروها را بدون مخالفت جهات داخلی صادر کند، هر چند که نام آنرا "مرکز بین المللی آموزش ارتش لبنان و دستگاه های امنیتی" بگذارد .
پیش از آن در 23 مارس 2007 روزنامه "الاخبار" درباره "کارگاه ترمیم و اصلاحی که در پایگاه هوایی قلیعات در دشت عکار برای ساکنان این پایگاه که در طول جنگ 33 روزه با اسرائیل مورد هجوم هوایی قرار گرفته بودند ،برپا شده است " خبر می دهد و می نویسد که کامیونها و بولدوزرها در حال پر کردن و صاف کردن حفره های بزرگی هستند که در اثر برخورد موشکهای اسرائیلی بوجود آمده بود و در ورودی غربی فرودگاه نیز فعالیت های دیگر ی صورت می گرفت .
این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه می نویسد: حرکت آشکار هیئتهای نظامی و امنیتی کشورهای غربی و بخصوص پلیس فدرال و گمرک آلمان در منطقه مرزی بین العبودیه و العریضیه که به تمام مناطق شمالی در مرز با سوریه بطول 90 کیلومتر گسترش یافت و علاوه بر آن اجتماعی که در پایگاه قلیعات برگزار شد و گروه آلمانی و افسرانی امنیتی از لبنان را دربرگرفت و مانوری که با مهمات جنگی در میدان تیر پایگاه قلیعات با حضور گروه امنیتی امریکا طی چند ماه برگزار شد ، نشانه حضور نیروهای بیگانه در لبنان بوده و می پرسد : این تحرکات به چه منظور است و گامهایی که در پی آن در ارتباط با درگیری ها و کشمکشهای موجود برداشته خواهد شد چه در داخل لبنان و چه در سطح منطقه ای چه اهدافی را دنبال می کند ؟
پس از بروز تمام این پرسشها و اطلاعات ، خبر یقینی از منبع اصلی فاش شد ، چه آنکه سایت اطلاعاتی اسرائیل موسوم به "دبکا فایل" در چهاردهم همین ماه اعلام کرد که در منطقه قلیعات واقع در مناطق شمالی لبنان و در فاصله 120 کیلومتری دمشق که در واقع یک منطقه استراتژیک برا ی ایران و سوریه است ،یک پایگاه نظامی امریکایی برپا خواهد شد .
این تارنمای اینترنتی اسرائیلی می افزاید : این پایگاه هوایی امریکایی در 35 کیلومتری طرطوس و اولین پایگاه دریایی سوریه و مرکز فرماندهی روسیه در منطقه مدیترانه واقع شده و تاکید می کند که هر هواپیمایی که در این پایگاه فرود می آید در مسافت چند دقیقه ای از کارخانه های اسلحه و موشک سازی مشترک ایران و سوریه در دو شهر حمص و حماة قرار خواهد داشت .
این پایگاه از منابع اطلاعاتی نقل می کند که تغییرات ریشه ای در سیاست دولت جرج بوش در قبال لبنان بواسطه مشاوره هایی که در پنتاگون و شورای امنیت ملی امریکا و در نتیجه سخنان آدمیرال "ویلیام فالون" فرمانده ارشد نیروهای امریکایی با رهبران دولتی در 26 جولای 2007 در بیروت انجام شد ،صورت گرفت .
این تارنما همچنین اشاره دارد به اینکه این رویکرد نو با هجوم هوایی 6 سپتامبر اسرائیل به سوریه مورد تاکید قرار گرفت به نحوی که این امر پس از 25 سال، باعث احیای حضور نظامی امریکا در لبنان خواهد شد .
تارنمای دبکا فایل می افزاید : اولین گام اجرایی تاسیس پایگاه با فعالسازی دوباره پایگاه هوایی کوچک و نه چندان موثر قلیعات در اقدام مشترک امریکا و لبنان برداشته خواهد شد و از این رو مهندسان و فنی کاران نیروی هوایی امریکا کار بروی پایگاه هوایی جدید را شروع کرده اند و مدتی بعد این منطقه با گسترش بیشتر بعنوان پایگاه هوایی امریکا بکار می رود .
در نهایت به آنچه که روزنامه " السفیر" از آن پرده برداشت اشاره می کنیم که در حد "اطلاعات رسمی" بوده و پیرامون انتقال اندیشه دولت امریکا از مرحله برنامه ریزی و بررسی به مرحله پیاده سازی و اجرای برنامه ساخت پایگاه نظامی در لبنان و تبدیل این کشور به قلمرو یا جولانگاه امریکا سخن می گوید و بر این اساس این سوال مطرح می شود که نقش برخی نیروها در دولت لبنان برای اجرای این نقشه یا برنامه خطرناک که پیامدهای وخیم و ناخوشایندی برای لبنان و کل منطقه بدنبال خواهد داشت ،چه می باشد .
پس از همه این بررسی ها پرسشی در ذهن اکثر کارشناسان باقی می ماند که آیا امریکایی ها که در طول کل تاریخ روابطشان با لبنان شکست خورده است، این بار موفق خواهند شد یا خیر ؟
تمام/پ/ ش/26

| شناسه مطلب: 153329







فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.