جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

پایان سیاست "ابهام سازنده " (7)

 

اعتراف اخیر "‌ ایهود اولمرت " نخست وزیر اسرائیل درباره برخورداری از سلاح هسته ای تحول مهمی درسیاست منطقه ای تل آویو بشمار می رود.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی در زمینه سلاح هسته ای از سیاست "‌ ابهام سازنده " پیروی کرده است بدین معنی که این رژیم تا کنون از اعتراف به داشتن سلاح هسته ای خودداری کرده است تا مجبور به تحمل پیامدهای این اعتراف نشود. درعین حال اسرائیل گزارشهای مربوط به داشتن سلاح هسته ای را تکذ یب نمی کرد تا از این گزارشها برای ایجاد نیروی بازدارنده در منطقه به سود خود استفاده نماید.
باتوجه به این پیشینه باید دید چرا اولمرت این سیاست را نادیده گرفت و بطور رسمی به داشتن سلاح هسته ای اعتراف کرد. پاسخ به این سوال در دو تحلیل نهفته است ، نخست اینکه اولمرت به دلیل فقدان تجربه کافی و به دلیل اینکه وی غیرنظامی است متوجه اهمیت "‌ابهام سازنده " نبوده است و بی توجه به پیامدهای این اعتراف لب به سخن گشود و از اینرو با اعتراض ژنرالها و دیگر شخصیتهای اسرائیلی روبرو گردید و مجبور شد تا حرف خود را پس گیرد. تحلیل دوم اینست که رژیم صهیونیستی با توجه به هرج و مرجی که در روابط
بین الملل و معادلات منطقه ای بوجود آمده به این نتیجه رسیده است که سیاست ابهام سازنده بیش از این مفید نیست و اسراییل باید با تاکید بر داشتن سلاحهای هسته ای اصل بازدارنده گی را تثبیت کند بویژه اینکه اسرائیل بیشترین تبلیغات را درباره خطرناک بودن برنامه هسته ای ایران بعمل می آورد و در عین حال به دلیل درهم ریختگی کنونی در معادلات بین المللی و منطقه ای ترس از عواقب این اعتراف را نیز ندارد. در هرحال اعتراف اولمرت به هر دلیل که باشد به معنای پایان دادن به دوره سیاست ابهام سازنده است و اینکه نوبت کشورهای منطقه خاورمیانه است که با استناد به این اعتراف تحرک وسیعی را علیه اسرائیل آغاز کنند و خواستار خلع سلاح هسته ای اسرائیل یا عاری کردن خاورمیانه از هرگونه سلاح هسته ای شوند.متاسفانه تا این تاریخ به دلیل صف بندی هایی که ایالات متحده در منطقه ایجاد کرده است و آثار آن در کانونهای بحران بویژه عرق ، لبنان و فلسطین به چشم می خورد هیچ یک از کشورهای مهم منطقه بویژه مصر وعربستان هنوز تحرکی را در این زمینه از خود نشان نداده اند .
 

| شناسه مطلب: 153303







فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.