جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir

قدس و همایش بین المللی اسلامبول ترکیه

 

1- مسجد الاقصی از نگاه همایش بین المللی قدس

2- همایش بین المللی قدس علیه نشست اناپولیس

3- بازتاب همایش قدس در روزنامه های ترکیه

 

 

هزاران شخصیت اسلامی و مسیحی از 65 کشور دنیا با شرکت در کنفرانس بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه خواستار توقف روند یهودی کردن قدس و حفاریهای غیر قانونی موسسات صهیونیستی زیر مسجد الاقصی و دیگر اماکن اسلامی و مسیحی بیت المقدس شدند.

 به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قدس (قدسنا) به محل این کنفرانس، در افتتاحیه کنفرانس اسلامبول، معن بشور رییس کمیته آماده سازی این کنفرانس در سخنانی تجاوزات مقامهای رژیم اشغالگر قدس علیه مقدسات اسلامی و مسیحی شهر قدس را به شدت محکوم کرد. وی همچنین اقدام اخیر نمایندگان کنیست(پارلمان) رژیم صهیونیستی در بازدید ار حفاریهای نهادهای صهیونیستی در زیر مسجد الاقصی را نیز محکوم کرد. رییس کمیته آماده سازی کنفرانس بین المللی قدس تاکید کرد که حضور در این همایش عظیم که همگی در واقع عضو هیات امنای مسجد الاقصی و کلیسای القیامه و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی محسوب می شوند نشانگر اهمیت قدس و ضروت بازگرداندن آن به صاحبان اصلی اش است. محمد هدایت نور رییس مجلس نمایندگان اندونزی نیزدر این کنفرانس به ایراد سخن پرداخت و گفت: تمدن اسلامی تمدن انسانیت است و این تمدن قدس را به صاحبان اصلی ان باز خواهد گرداند. نجاتی گیلان رییس اوقاف ترکیه نیز به عنوان دیگر سخنران جلسه افتتاحیه کنفرانس بین المللی قدس خواستار رهایی بیت المقدس به عنوان اولین قبله گاه مسلمانان از چنگال اشغالگران اسراییلی شد. وی با اشاره به نمایشگاه بزرگی که در حاشیه این کنفرانس با حضور 100 موسسه غیردولتی از 20 کشور جهان برگزار شده بود، گفت: 30 موسسه از این یکصد موسسه فقط درباره قدس فعالیت می کنند و این نشانگر اهمیت ان در نزد ملتهای جهان است.

به گزارش خبرنگار قدسنا از محل همایش بین المللی قدس همچنین عزیز صدقی نخست وزیر اسبق مصر نیز در این کنفرانس سخنرانی کرد.بویژه زمانی که او گفت جواب زور را باید با زور پاسخ داد این سخنان او با استقبال بی نظیر شرکت کنندگان در کنفرانس قرار گرفت و انان با سردادن تکبیر به تشویق او پرداختند.

نخست وزیر اسبق مصر با اعلام اینکه بایسد از سخن گفتن کاست و بیشتر عمل کرد به ستایش از موفقیت امت اسلامی و عربی در دو جنگ اکتبر 1973 و مقاومت لبنان در سال 2006 پرداخت. عزیز صدقی گفت: ملتهای عرب و اسلام خواستار ازادی قدس از دستان اشغالگران اسراییلی هستند. از سوی دیگر جرج گالوی رییس حزب احترام انگلیس و مخالف دولت این کشور نیز سخنان خود را در جلسه افتتاحیه با "بسم الله و السلام علیکم و رحمه الله " و برکاته شروع کرد و تاکید نمود که قدس گنجینه ای عربی، اسلامی و مسیحی است. این نماینده پارلمان انگلیس خواستار ضرورت ازادی قدس از دست غاصبان اشغالگر شد. وی گفت: دولتهای عربی و مسیحی مسئول آزادی محل معراج پیامبر از دستان تروریستهای اسراییلی هستند و آنان باید سران اشغالگر را محاکمه نمایند. جرج گالوی همچنین از تمایل برخی کشورهای عربی و اسلامی در عادی سازی روابط با اشغالگران قدس ابراز تعجب کرد. گالوی که سخنانش به دلیل استقبال و تشویق شرکت کنندگان بارها قطع شد به وجود هزاران قهرمان در جمعیت 300 میلیونی عرب و یک میلیارد و نصفی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: چطور این جمعیت نمی تواند جان خود را برای آزادی قدس از سیطره تانکهای اسراییلی با وجود جنبش هایی همچون حماس و حزب الله تقدیم کند. شیخ رائد صلاح رییس موسسه الاقصی نیز گفت: قدس و مسجد الاقصی دو قضیه ای است متعلق به تمامی مسلمانان است. وی گفت بر ما واجب است که جان و مال خود را فدای قدس کنیم. علی اکبر محتشمی پور نایب رییس موسسه بین المللی قدس نیز در سخنانی در افتتاحیه کنفرانس بین المللی قدس گفت: ایران هرگز ازقضیه قدس و فلسطین شانه خالی نخواهد کرد هرچقدر هم که فشار بر این کشور افزایش یابد.

 

 

 

 

 

مسجد الاقصی از نگاه همایش بین المللی قدس در اسلامبول

 


جرج
گالوی:‌ از تمایل اعراب برای عادی سازی روابط با غاصبان قدس متعجبم

جرج گالوی رییس حزب احترام انگلیس و نماینده مخالف دولت انگلیس در پارلمان این کشور در جلسه افتتاحیه همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه از تمایل برخی کشورهای عربی و اسلامی در عادی سازی روابط با حکومتی که قدس را اشغال کرده ابراز شگفتی کرد. به گزارش قدسنا به محل همایش بین المللی قدس در اسلامبول ترکیه گالوی که سخنان خود را در جلسه افتتاحیه با "بسم الله و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته " شروع کرده بود تاکید نمود که قدس گنجینه ای عربی، اسلامی و مسیحی است. این نماینده پارلمان انگلیس خواستار ضرورت ازادی قدس از دست غاصبان اشغالگر شد. وی گفت: دولتهای عربی و مسیحی مسئول آزادی محل معراج پیامبر از دستان تروریستهای اسراییلی هستند و آنان باید سران اشغالگر را محاکمه نمایند. جرج گالوی همچنین از تمایل برخی کشورهای عربی و اسلامی در عادی سازی روابط با اشغالگران قدس ابراز تعجب کرد. گالوی که سخنانش به دلیل استقبال و تشویق شرکت کنندگان بارها قطع شد به وجود هزاران قهرمان در جمعیت 300 میلیونی عرب و یک میلیارد و نصفی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: چطور این جمعیت نمی تواند جان خود را برای آزادی قدس از سیطره تانکهای اسراییلی با وجود جنبش هایی همچون حماس و حزب الله تقدیم کند.

 

 

قاضی القضات فلسطین

شیخ تیسیر التمیمی قاضی القضات فلسطین تاکید کرد که همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه تلاشی برای درخواست بیداری از امت اسلامی در جهت آزادی مسجد الاقصی و بیت المقدس است.

التمیمی در حاشیه برگزاری همایش بین المللی قدس با اعلام مطلب بالا افزود: قدس هم اینک به شکل کاملی یهودی شده است و دیو.ار نژاد پرستانه حایل نیز آن را به طور کامل از محیط فلسطینی اش جدا کرده و اسراییل نیز می کوشد این شهر مقدس را یهودی کند و یهودیان مهاجر را به جای فلسطینی های مسلمان و مسیحی در آن اسکان دهد. وی تصریح کرد: قدس سمبل کرامت و شرافت ما مسلمانان محسوب می شود و خطرات واقعی بنیان مسجد الاقصی را تهدید می کند. باید تنها به کنفرانسها و همایشها اکتفا نکرد بلکه باید یک طرح کاری اسلامی برای آزادی بیت المقدس تدوین نمود.

 

عضو جنبش توحید و اصلاح مغرب

محمد طلابی عضو دفتر اجرایی جنبش توحید و اصلاح مغرب همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه را به رغم بایکوت خبری رسانه های غربی دژه ای مستحکم برای حمایت از مسجد الاقصی توصیف کرد. طلابی در حاشیه برگزاری کنفرانس بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه در گفتگو با خبرنگار اعزامی قدسنا با اعلام مطلب بالا افزود: همایش اسلامبول به مثابه دیوار و دژی است که بیت المقدس را مورد حمایت قرار می دهد. مدیر مجله الفرقان مغرب افزود:  همایش بین المللی قدس ، همایشی است که دیدگاهها و مواضع نهادهای جامعه مدنی جهان عرب و اسلام را در خصوص مسجد الاقصی و بیت المقدس بازتاب می دهد.

 

عضو کنگره ملی عربی

 

خانم صفا الصیادی عضو کنگره ملی(ناسیونالسیم) عربی گفت که همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول واقعا همایشی عظیم است که در یک کشور غیر عربی برگزار می شود. الصیادی در حاشیه برگزاری همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه در گفتگو با خبرنگار اعزامی قدسنا افزود: برگزاری همایش عظیم قدس در شهر اسلامبول ترکیه نشان می دهد که قضیه قدس یک قضیه جهانی است و تنها منحصر به اعراب  و فلسطینی ها نمی شود.

 

مدیر شورای عالی فتوا در قدس

 

 

شیخ عبدالجواد طه مدیر شورای عالی فتوا در قدس  همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه را محلی برای توجه دادن امت اسلامی و عربی به قضایای اساسی جهان عرب و اسلام همچون مسجد الاقصی توصیف کرد. عبدالجواد طه در حاشیه برگزاری همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه در گفت گو با خبرنگار اعزامی قدسنا افزود: این همایش در واقع اعتراضی عربی اسلامی و حتی بشری  برای حمایت از قدس شریف است. وی تصریح کرد که نمایندگان امت اسلامی و عربی سعی دارند در این همایش توجه  دنیای اسلام و جهان را به دو قضیه محوری خود یعنی قدس و فلسطین جلب کنند.

 

نماینده کلیسای مارونی لبنان

کشیش انطوان ضو نماینده اعزامی کلیسای مارونی لبنان برگزاری همایش بین المللی قدس  را همایشی عظیم توصیف کرد و حضور همه طیفها از جمله مسیحیان و مسلمانان در این همایش را نشان دهنده عزم همه برای دفاع از قدس دانست.انطوان ضو در حاشیه برگزاری همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه در گفتگو با خبرنگار اعزامی قدسنا به این شهر افزود: در این همایش از آمریکا می خواهیم در امور داخلی ما نه در فلسطین، نه در افغانستان ‌نه در عراق و نه در هیچ کشور عربی و اسلامی دیگر دخالت نکند. وی قدس را قضیه ای برای صاحبان آن و ملت عرب و فلسطینی دانست و گفت
:  بنابراین این همایش پیام تمدن، محبت، دوستی است و امیدواریم که قدس روزی آزاد شود ودر ان عزت و صلح برقرار باشد.

  

مدیر مرکز مطالعات الزیتونه بیروت

دکتر محسن محمد صالح مدیر مرکز مطالعات و مشاوره الزیتونه لبنان گفت: کنفرانس بین المللی قدس همایشی بی نظیر و عظیم برای آزادی قدس است تا جاییکه از سال 1967 تاکون چنین همایشی را در حمایت از قدس ندیده ام.دکتر صالح در حاشیه برگزاری  کنفرانس بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری قدس(قدسنا) افزود: از زمان جنگ ژوئن سال 1967 یعنی زمان اشغال قدس توسط رژیم اسراییل تاکنون همایش بین المللی قدس در اسلامبول ترکیه بزرگترین همایش جهانی برای حمایت از بیت المقدس است. مدیر مرکز مطالعات الزیتونه بیروت تصریح کرد: این همایش را از ان جهت بی نظیر و بی سابقه می دانم که در آن از همه طیفها مسیحی و اسلامی و دوستداران قدس شرکت دارند. دکتر صالح ابراز امیدواری کرد که این همایش سرآغازی برای پیروزی قضیه قدس و انشاء الله راهی برای آزادی آن باشد.

 

 

خطیب مسجد الاقصی

شیخ عکرمه صبری خطیب مسجد الاقصی که در همایش بین المللی قدس در اسلامبول ترکیه شرکت کرده بود برگزاری این همایش را پیروزی بزرگ برای جهان اسلام و قضیه قدس توصیف کرد. صبری در دومین روز برگزاری همایش بین المللی قدس در گفتگویی کوتاه با خبرنگار اعزامی قدسنا به ترکیه ضمن اعلام مطلب بالا  افزود: برگزاری این همایش بار دیگر قضیه قدس را در راس اولویتهای جهان اسلام و مسیحیت قرار داد. وی تصریح کرد: این همایش تاکید می کند که ما جایز به فراموشی قدس تیستیم و اجازه نداریم در مورد یهودی و بین المللی کردن آن توسط صهیونیستها کوتاهی کنیم ،‌ما می خواهیم قدس به فرهنگ و تمدن عربی و اسلامی بازگردد.

 

همایش بین المللی قدس علیه نشست اناپولیس

هرچند که برگزار کنندگان ترک کنفرانس بین المللی قدس در شهر اسلامبول با نوعی محافظه کاری بررسی نشست اناپولیس آمریکا را در دستور کار این کنفرانس قرار نداده بودند اما شرکت کنندگان آن در مصاحبه های مختلف نشست اناپولیس را محکوم و آن را در خدمت به منافع فلسطین و حتی جهان عرب ندانستند.

 شیخ تیسیر التمیمی قاضی القضات فلسطین در حاشیه برگزاری همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری قدس (قدسنا) در این باره گفت قطعا برگزاری همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه بر نشست موسوم به پاییز تاثیر خواهد گذاشت. قاضی القضات فلسطین تاکید کرد: همایش اسلامبول پیامی به نشست پاییز با این مضمون است که امت اسلامی هرگز با اقداماتی که مغایر با کرامت، شرافت و قضیه محوری خود باشد ساکت نخواهد نشست.

محمد طلابی عضو دفتر اجرایی جنبش توحید و اصلاح مغرب همایش نیز معتقد است:همایش بین المللی قدس در اسلامبول ترکیه نمایندگان امت اسلامی را دور هم جمع کرده است تا به برگزار کنندگان نشست آناپولیس آمریکا پیامی ارسال نماید و بگوید که محال است شما بتوانید نقشه فلسطین و اسراییل را به دلخواه خود ترسیم کنید و بیت المقدس را خارج از نقشه تاریخی فلسطین بزرگ قرار دهید.

خانم صفا الصیادی عضو کنگره ملی(ناسیونالسیم) عربی نیز در گفتگو با خبرنگار قدسنا گفت که همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول واقعا همایشی عظیم است که در یک کشور غیر عربی برگزار می شود.

وی در خصوص برگزاری نشست اناپولیس آمریکا موسوم به نشست صلح پاییز تصریح کرد: امیدواریم برگزار کنندگان نشست پاییز پیام همایش بین الملللی قدس را دریافت و ازآن تاثیر گرفته باشند. عضو ارشد کنگره ملی عربی تاکید کرد: ما ساکت نخواهیم نشست و راضی به وضع موجود هم نخواهیم بود و تلاش خواهیم کرد تا صدایمان را به گوش جهانیان برسانیم.

شیخ عبدالجواد طه مدیر شورای عالی فتوا در قدس همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه را محلی برای توجه دادن امت اسلامی و عربی به قضایای اساسی جهان عرب و اسلام همچون مسجد الاقصی توصیف کرد.

عبدالجواد طه در حاشیه برگزاری همایش بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه در گفت گو با خبرنگار اعزامی قدسنا افزود: این همایش (بین المللی قدس اسلامبول) پیام آشکاری است به جهانیان در مورد اینکه در سینه ملتهای عربی و اسلامی در خصوص قدس چه می گذرد.

کشیش انطوان ضو نماینده اعزامی کلیسای مارونی لبنان نیز در خصوص نشست صلح آناپولیس آمریکا موسوم به نشست صلح پاییز گفت: کنفرانس بوش و همراهان او هرگز بطور واقعی به دنبال حل و فصل قضیه فلسطین نیست و حتی هیچ تصمیمی دال بر حل و فصل قضایای عربی نیز ندارد و براین اساس از او می خواهیم در امور داخلی ما دخالت نکند.

دکتر محسن محمد صالح مدیر مرکز مطالعات و مشاوره الزیتونه لبنان هم به قدسنا گفت: نشست انا پولیس محکوم به شکست است چراکه قضیه فلسطین به نفع امنیت اسراییل در ان نادیده گرفته شده است.

از سوی دیگر دکتر مجتبی رحماندوست دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین و مشاور رئیس جمهوری با انتقاد از برخی ابعاد محتوایی کنفرانس استانبول گفت : روح کلی کنفرانس استانبول در راستای مخالفت با نشست پائیز نیست و اینگونه احساس می شود که برای پرداختن به کنفرانس پائیز در فضای این کنفرانس محدودیت و منعی وجود دارد. اگر این کنفرانس از پارامترهای کافی برخوردار بود می توانست تأثیر زیادی بر کنفرانس پائیز داشته باشد. رحماندوست در حاشیه برگزاری دومین روز کنفرانس اسلامبول در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی قدسنا به این نشست افزود : اگر این کنفرانس از پارامترهای کافی برخوردار بود می توانست تأثیر زیادی بر کنفرانس پائیز داشته باشد ولی متأسفانه در فضای کنفرانس برای پرداختن به کنفرانس پائیز یک منعی وجود دارد. وی ادامه داد : اما اگر این همایش دست بازتری داشت و مدیریت آن بر باور مخالفت با نشست پائیز متمرکز بود به تنهایی کافی بود تا ریشه های نشست پائیز را سست کند بویژه اینکه ایران نیز در این کنفرانس حضوردارد اما روح کلی همایش در مخالفت با کنفرانس پائیزنیست. ,وی درباره میزان تأثیر این همایش بر کنفرانس پائیز گفت : تأثیر گذاری در سطح ملتها و دولتها متفاوت است دولتهایی که دیکته پذیرند اگر قرار بر حضور آنها در کنفرانس آناپولیس باشد به هرحال با ایجاد شرایط ظاهری و یا با حضور در سطح مقامهای پائین در این نشست شرکت خواهند کرد. رحماندوست با اشاره به آگاهی ملتها و تاثیرآن ادامه داد : زمانی که ملتها آگاه باشند در برابر دولتهای خود بایستند و با حضور آنها مخالفت می کنند.وی گفت : اما متاسفانه در باره پیامدهای وخیم نشست پائیز اطلاعی به ملتها داده نشد و نوع افشاگری درباره این نشست قوی نبود و از اینرو دو لتها با مقاومت چندانی از سوی ملتهای خود مواجه نیستند و دولتها در این نشست شرکت خواهندکرد که امیدوارم این تحلیل من اشتباه باشد. مشاور رئیس جمهوری ایران درباره نشست پائیز گفت :‌ برداشت من در مورد همایش أناپولیس اینست که آمریکا طرحی را ارائه داد ه است که در آن تمامی ادبیات سیاسی نشستهای پیشین تغییر کرده است . آمریکایی ها براین باورند که همه کشورها در این نشست شرکت کنند و با اسرائیل دوست باشند و گذشته را رها کنند. رحماندوست گفت :‌آمریکایی ها به دنبال این هستند که اعراب و جهان اسلام تمامی آنچه که در این 60 سال رخ داد را فراموش کنند و وانمود کند که اصلا بین اسرائیل و کشورهای عربی درگیری وجود ندارد و جهان عرب باید با تروریسم سوریه و ایران و حزب الله بجنگند.

استفان سایزر" سراسقف کلیسای حضرت مسیح (ع) و رییس انجمن کلیسای " ویرجینیا واتر" در انگلیس نیز به خبرنگار قدسنا گفت: این کنفرانس (اناپولیس)بسیار ناخوشایند است اما آنها موفق نخواهند شد بویژه اینکه سازمان ملل به طور روشن و شفاف اعلام کرده که فلسطین باید وجود داشته باشد و اسرائیل نمی تواند از آن عدول کند و با رأی مثبت روسیه در سازمان ملل، آمریکا نمی تواند به فلسطین ضربه بزند.

وی تصریح کرد: بیش از این امریکا نمی تواند وقت تلف کند اگر چه تا به حال زمان زیادی را از دست داده است به هر حال مجبور است تحت فشارهای بین المللی موجودیت فلسطین را به شکل کامل بپذیرد.

شیخ ماهر مزهر مسئول روابط خارجی تجمع علمای مسلمین لبنان در گفت وگو با خبرنگار اعزامی قدسنا به استانبول در باره نشست صلح پاییز افزود: نشست آناپولیس توهینی آشکار به اعراب است.

وی تصریح کرد: نشست آناپولیس حراج آخرین باقی مانده های مسجد الاقصی و اصول فلسطین است

وی با اشاره به نشست صلح پائیز که قراراست تا چند روز آینده در شهر آناپولیس آمریکا برگزار شود گفت :‌این نشست توهینی آشکار به تمامی اعراب و آزادیخواهان جهان است چراکه این نشست تلاش می کند تا آخرین باقی مانده های مسجد الاقصی را به فروش بگذارد.

ما به عنوان علمای جهان اسلام اعلام می کنیم تمام کسانی که در این نشست شرکت می کنند خائن به خداوند هستند و باید با آن به عنوان یک خائن به دین برخورد کرد.

مسئول روابط خارجی تجمع علمای مسلمین لبنان تصریح کرد: همچنین درباره بی اثر کردن این نشست گفت که این مقاومت است که می تواند این نشست را بی اثر کند.

 

  بازتاب همایش قدس در روزنامه های ترکیه

 

رسانه های گروهی ترکیه به فراخور خط فکری خود سعی کردند به نوعی برگزاری کنفرانس بین المللی قدس در شهر اسلامبول ترکیه (15- 17 نوامبر) را بازتاب دهند. در این میان روزنامه های لائیک همچون حریت، ‌ملیت، استار و... به همراه روزنامه های موسوم به آتاترکی همچون جمهوریت برگزاری این کنفرانس را مورد انتقاد قرار دادند و حکومت این کشور به ریاست حزب عدالت و توسعه را از اینکه اجازه برگزاری این کنفرانس را داده است مورد نقد قرار دادند. در این میان روزنامه های ترکی با گرایش اسلامی  ینی شفق، ترکیه و ینی آسیا به همراه روزنامه های موسوم به محافظه کار اسلامی چون میللی گازته و وقت به شدت از این کنفرانس و خصوصا درخواستهای شرکت کنندگان آن در ادامه مقاومت و عدم چشم پوشی از حقوق فلسطینی ها و قضیه قدس حمایت کردند. به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قدس (قدسنا) به محل همایش بین المللی قدس در اسلامبول ترکیه در این بین اما برخی روزنامه های موسوم به لائیک معتدل تنها در حوزه خبررسانی به این همایش توجه کردند بدون آنکه موضعی در باره آن اتخاذ کنند.

روزنامه ینی چاغ (ملی گرا) هم در خبری از دیدار یک ایرانی از مقر این روزنامه خبر داد.

 

روزنامه اخشام

روزنامه اخشام(صبح) با انتخاب تیتر" مخالفان ابومازن و پرز این بار دیدار کردند" به استقابل این نشست رفت و سلیمان آری اوغلو در تحلیلش نوشت:  پس از دیدار ابومازن رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و شیمون پرز رییس جمهور اسراییل در آنکارا این بار در اسلامبول مخالفان این دو همایشی برگزار کردند و با یکدیگر دیدار نمودند. این روزنامه نوشت: همایش بین المللی قدس بر اینکه تنها راه حل قضیه فلسطین مقاومت مسلحانه است نه مذاکره، پافشاری کرد.

 

روزنامه بوجون

این روزنامه ترکی بیشتر بر پیام صلح و محبتی که در همایش بین المللی قدس توسط نجاتی جیلان رییس سازمانهای داوطلب ترکیه ایراد کرد تمرکز نمود بدون آنکه اشاره ای به هشدارهای شرکت کنندگان در این کنفرانس در مورد یهودی سازی قدس توسط اسراییلی ها داشته باشد.

 

روزنامه جمهوریت

تحت عنوان حماس در اسلامبول روزنامه جمهوریت در صفحه نخست خود نوشت: در این همایش بر ضرورت آزادی فلسطین از راه زور تاکید شد. در صفحه دیگر این روزنامه به نقل از  گابی لیوی سفیر اسراییل در آنکارا از دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به دلیل دعوت از رهبران حماس در این همایش به شدت انتقاد شد و حماس را جنبشی ترریستی توصیف کرد.این روزنامه مسئولیت تمام عواقب برگزاری این نشست را بر عهده دولت و حزب عدالت و توسعه ترکیه دانست.

 

روزنامه حریت

این روزنامه با انتشار تحلیلی در صفحه 24 خود با عنوان " شعارهای غریب در مرکز فسخانه"  به سخنان رائد صلاح رییس جنبش اسلامی در اراضی اشغالی سال 48 پرداخت که وی در آن گفته بود اسراییل روزی به پایان راه خواهد رسید. این روزنامه همچنین در صفحه دیگری با انتخاب عکسی از یکی از بانوان شرکت کننده در این کنفرانس که با بستن برقعه ای بر روی صورت خود تنها چشماهایش پیدا بود سعی کرد که بعد اسلامی بودن این نشست را برای لائیک های ترکیه هشدار دهد.

 

روزنامه میللی گازته

 

تحت عنوان " اسراییل نابود خواهد شد" روزنامه میللی گازته در صفحه اول خود نوشت: جهان اسلام دست از سر اسراییل برنخواهد داشت مگر اینکه قدس ازاد شود. این روزنامه با انتشار سخنان فیصل مولوی  رییس جماعت اسلامی لبنان  که در ان قدس را نه فقط برای مسلمانان بلکه برای تمامی مسیحیان و سمبل مشترک بین مسیحیان و مسلمانان نام برده بود نوشت: در این نشست مسیحیان و مسلمانان به اتفاق نسبت به خطرات یهودی سازی قدس توسط صهیونیستها هشدار دادند.

 

روزنامه ملیت

 

روزنامه ملیت البته از این همایش خصوصا برگزار کنندگان ترک و عربی آن به شدت انتقاد کرد به گونه ای که صفحه نخست خود را به مطلبی تحت  عنوان " ندای جهاد " و در کنار آن تصویری از یک کودک فلسطینی که به کمر خود کمربند انفجاری بسته بود با تیتری تحت عنوان " کودک انتحاری" اختصاص داد. ایبک یزدانی نویسنده این گزارش نوشت: سه هزار" اسلام گراهای تندرو" از کشورهای مختلف در همایش بین المللی قدس شرکت کردند تا خشم و لعنت خود را علیه اسراییل اعلام کنند. نویسنده با استفاده از این فرصت از دولت ترکیه انتقاد کرد و بویژه تشکر معن بشور رییس کمیته آماده سازی این کنفرانس از رجب طیب اردوغان را مورد نکوهش قرار داد.این روزنامه پایش را از این هم فراتر گذاشت و با انتخاب تصویری از نمایشگاه برپا شده در حاشیه همایش قدس که در آن تصویر کودکان فلسطینی  به قتل رسیده در نتیجه جنایات صهیونیستها در کنار تصاویری از عبدالله گل رییس جمهور و رجب طیب اردوغان نخست وزیر به نمایش در آمده بود با خطی درشت و به رنگ آبی با لحنی بی ادبانه  نوشت: اینجا تصاویر انتحاری ها در کنار تصاویر عبدالله گل و اردوغان نمایش داده می شود.

 

روزنامه رادیکال

این روزنامه هم همان تصویری را به چاپ رساند که روزنامه ملیت منتشر کرده بود اما تیتری را با این مضمون برای این تصویر انتخاب کرد" دعوت به جنگ... پس از پیامهای صلح" . این روزنامه در تحلیل این تیتر به سفر اخیر ابومازن رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و شیمون پرز رییس رژیم صهیونیستی اشاره کرد و سعی کرد اینگونه القا کند که سران حکومت ترکیه اول با دعوت از ابومازن و پرز نیت صلح جویانه خود رااعلام کردند و سپس با برگزاری همایش قدس اعلان جنگ نمودند.

 

روزنامه استار

 

روزنامه استار با انتخاب تصویر بسیار زیبای از این همایش تحت عنوان "  صلح از اسلامبول به سوی قدس" نوشت: در همایش بین المللی قدس پیامهای صلح جویانه زیادی برای آینده قدس ارسال شد.

 

روزنامه تقویم

 

این روزنامه نیز طبق روال روزانه خود که معمولا اخبار را به صورت معتدل منتشر می کند با این تیتر" نسیم صلح از قدس می وزد" به استقبال از برگزاری این نشست پرداخت.

 

روزنامه ترکیه

روزنامه اسلامی ترکیه که دارای مشی معتدلی است در صفحه اول خود نوشت: همایشی زیر یک سقف برای قدس". هارون یرابقان نویسنده این گزارش با درج اسامی شخصیتهای برجسته شرکت کننده در این همایش بر ضرورت حل و فصل قضیه فلسطین به صورت عادلانه تاکید کرد.

 

روزنامه وقت

 

روزنامه وقت نیز در صفحه اول خود با این تیتر به تحلیل برگزاری همایش بین المللی قدس در اسلامبول ترکیه پرداخت: "  گام به گام در مسیر آزادی قدس" . این روزنامه آنگاه به ستایش از حجم عظیم شرکت کنندگان در همایش قدس پرداخت و ان را نشانه اهمیت قدس در نزد جهان اسلام و مسیحیت برشمرد.

این روزنامه در صفحات مختلف خود با درج سخنرانی هایی از علی اکبر محتشمی پور نایب رییس موسسه بین المللی قدس، جرج گالوی رییس حزب احترام انگلیس و شیخ رائد صلاح بر ضرورت مقابله با یهودی سازی قدس تاکید کرد.

 

روزنامه وطن

 

این روزنامه تنها به درج اخبارو سخنرانی های شرکت کنندگان در همایش بین المللی قدس  بدون تحلیل بسنده کردو همچنین برخی شعارهای اعلام شده در این همایش را نیز به چاپ رساند.

 

روزنامه ینی آسیا

روزنامه اسلامی ینی اسیا بخش عمده ای از صفحات نخست و داخلی خود را به رویدادهای این همایش بزرگ اختصاص داد.  ناجیه قایناق گزارشگر این روزنامه با انتخاب تیتر " اتحاد برای قدس" برای گزارش خود به ارائه اطلاعات موثق در باره این همایش پرداخت. همین روزنامه در صفحه دیگر خود به قلم "کاظم گولاگیوز" تحت عنوان " برای آزادی قدس " به تشریح ابعاد دینی، فرهنگی و تاریخی قدس پرداخت.

نوشت: 

 

روزنامه ینی چاق

 

روزنامه ینی چاق نیز در خبری از این همایش نوشت: هیات ایرانی شرکت کننده در کنفرانس بین المللی قدس از محل دفتر این روزنامه در اسلامبول بازدید کردند.

 

روزنامه ینی شفق

 

روزنامه ینی شفق وابسته به حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز با اختصاص مقاله ای به قلم ابراهیم قراگول تحت عنوان " راه قدس از اسلامبول می گذرد" بر اهمیت برگزاری این همایش در ترکیه تاکید کرد و این همایش را همایشی برای جنبش حماس دانست.

 

 

 نمایشگاه بزرگ فلسطین در حاشیه کنفرانس بین المللی قدس اسلامبول

 

در حاشیه برگزاری کنفرانس بین المللی قدس در اسلامبول ترکیه نمایشگاه فرهنگی با موضوع فلسطین توسط     موسسه غیردولتی از 20 کشور جهان از جمله موسسات ایرانی برگزار شد. به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قدس (قدسنا) به ترکیه، این نمایشگاه شامل عکس، کاریکاتور، کتاب،‌نشریات ، فیلم های مستنددر مورد قدس و فلسطین است.بر پایه این گزارش دهها سازمان و هیات نمایندگی از جمله موسسات ایرانی همچون، موسسه ندا،‌قدس تی وی،‌خبرگزاری قدسنا به همراه موسسات حامی فلسطین تولیدات خود را در این نمایشگاه به عرضه عموم رسانده اند.خبرنگار قدسنا با اعلام اینکه این نمایشگاه مورد استقبال شرکت کندگان واقع شده است گزارش داد: نمایشگاه فرهنگی فلسطین سعی دارد رنجها، مشقتها و پایداریهای مردم فلسطین در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی را بصورت عکس، و کاریکاتور و... برای بازدید کنندگان ارائه نماید.

 


| شناسه مطلب: 153126







فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.